Inzet nieuwe leaseauto'sonder druk, occasion lease neemt juist toe
De zakelijke automarkt blijft krimp vertonen, maar het verschil tussen nieuw en gebruikt wordt steeds groter. Waar nieuwe leaseauto's in november met 12,7% terugliepen, groeide de verkoop van gebruikte personenauto's juist met 2,7% over het hele jaar. Voor ondernemers met bedrijfswagens is het nieuws echter minder rooskleurig.
Nieuwe leaseauto's blijven achter
In november registreerden leasemaatschappijen en zakelijke rijders samen 18.128 nieuwe auto's. Dat is 12,7% minder dan vorig jaar in dezelfde maand. Over de eerste elf maanden van 2025 komt de teller uit op 173.253 nieuwe leaseauto's – een daling van 9,0% vergeleken met 2024.
De verschillen tussen automerken zijn groot.
Renault groeit met bijna 40%, terwijl Tesla (-56,6%) en Volvo (-53,2%) flink terrein verliezen. Ook Toyota (-17,9%) en Peugeot (-18,0%) krijgen klappen.
Aan de andere kant zien we sterke groeicijfers bij Citroën (+95,8%), Cupra (+86,7%) en Dacia (+40,7%).
Tweedehandsmarkt personenauto's houdt stand
Daar staat tegenover dat de markt voor gebruikte personenauto's verrassend stabiel blijft. Volgens VWE Automotive verkochten autodealers in de eerste elf maanden van 2025 in totaal 1.339.068 occasions aan consumenten. Dat is 2,7% meer dan in dezelfde periode vorig jaar (1.304.427 stuks).
Ook de verkoop tussen particulieren onderling draait goed. In november steeg dit met 9,0% tot 56.961 auto's. Over het hele jaar tot november kwamen er 620.509 auto's van particulier naar particulier over, een groei van 1,1% ten opzichte van 2024.
Alleen in november zelf lieten de dealerverkopen een kleine dip zien: 117.222 occasions vonden een koper, 3,1% minder dan een jaar eerder.
Bedrijfswagens krijgen zware klappen
Voor ondernemers die een bedrijfsbus nodig hebben, ziet het plaatje er minder gunstig uit. De verkoop van gebruikte lichte bedrijfswagens door dealers stortte in november in met 24,7%, tot slechts 11.031 voertuigen. Over het hele jaar tot november gingen er 130.989 gebruikte bussen van dealer naar ondernemer, 4,4% minder dan in 2024.
De markt voor nieuwe bedrijfswagens is nog dramatischer. In de eerste elf maanden van 2025 werden slechts 18.293 nieuwe bestelwagens verkocht. Ter vergelijking: in 2024 waren dat er in dezelfde periode 97.000, maar dat was vlak voor de afschaffing van de bpm-vrijstelling. Zelfs vergeleken met het 'normale' jaar 2023 (65.000 stuks) is het huidige aantal extreem laag.
Wat speelt er?
De inzinking bij bedrijfswagens heeft alles te maken met de afschaffing van de bpm-vrijstelling per 1 januari 2025. Veel ondernemers haalden hun aankoop naar voren om nog gebruik te maken van de oude regeling. Daardoor zitten dealers nu met volle showrooms, terwijl de vraag is weggevallen.
Goed nieuws is er wel: de bijtelling voor elektrische bestelwagens gaat niet naar 22% zoals eerder gedacht, maar blijft op 18% (voor de eerste €30.000, daarboven 22%). Die verhoging is teruggedraaid.
Toch blijven de verkopen achter. Pas in 2029, wanneer brandstofbussen geen zero-emissiezones meer in mogen, verwachten experts een nieuwe hausse in bedrijfswagenverkopen.
Kansen voor ondernemers
De huidige markt biedt mogelijkheden voor slimme ondernemers:
Scherpe leasetarieven: Door de teruglopende vraag concurreren leasemaatschappijen harder om klanten. Vooral bij merken die marktaandeel willen terugwinnen.
Ruime keuze in occasions: De groeiende tweedehandsmarkt voor personenauto's betekent meer keuze en vaak betere prijzen.
Fiscaal voordeel elektrisch: Met 18% bijtelling op elektrische bussen (in plaats van 22%) blijft de overstap naar elektrisch zakelijk vervoer aantrekkelijk.
Timing bedrijfswagen: Wie nog een brandstofbus heeft en kan wachten tot 2029, kan wellicht profiteren van betere inruilwaarden als de markt aantrekt.