Bijtelling

Bijtelling? Hoe, wat, waarom en hoeveel? Als we in de autolease wereld en de fiscale regelingen iets hebben waarvan we met zekerheid kunnen zeggen dat het wel heel verwarrend is, dan is het de regeling omtrent de bijtelling wel. De afgelopen jaren is hierin zoveel gewijzigd dat je je er echt in moet verdiepen om te controleren welke bijtelling er op de auto van toepassing is.

Wat is bijtelling?

Eigenlijk is de bijtelling een verrekening van je privégebruik met de autokosten van je onderneming. Deze verrekening gebeurt in de aangifte inkomstenbelasting. Je hebt privé voordeel gehad bij het gebruik van de zakelijke auto, de autokosten worden immers volledig betaald door de onderneming. Voor het genoten voordeel wil de Belastingdienst een correctie op je inkomstenbelasting. De bijtelling wordt bij werknemers tot het belaste loon gerekend en wordt berekend over de catalogusprijs van de auto. Bij ZZP'ers wordt de bijtelling verwerkt in de met inkomstenbelasting belaste winst. Voor personenauto's en bestelauto's is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en btw.

Ook voor vrachtauto's en motorfietsen kan de werknemer een bijtelling krijgen. De bijtelling is dan echter geen vast percentage.

Bijtelling berekenen

De catalogusprijs van een lease auto vormt de basis voor het berekenen van de bijtelling en bestaat uit de netto catalogusprijs berekend door de fabrikant of importeur, de btw, het bpm-bedrag en opties die zijn aangebracht door de dealer voor de datum van het kenteken.

Bijtellingspercentages

Inmiddels hebben we een flink aantal bijtellingspercentages in Nederland, leuker kunnen we het niet maken. Veel ondernemers denken dat de bijtelling enkel geldt wanneer ze een auto leasen. Echter, voor elke zakelijke auto is bijtelling verschuldigd. We kennen verschillende percentages: 4%, 7%, 14%, 15%, 20%, 21%, 22%, 25% en nog een bijtelling voor youngtimers van 35%, maar dat is dan weer over de dagwaarde van de auto. Gelukkig is het vanaf 1-1-2017 een stuk eenvoudiger geworden en kennen we voor voertuigen vanaf bouwjaar 2017 nog maar 2 bijtellingen, te weten de 4% en de 22%, de rest van de bijtellingspercentages zullen binnen 60 maanden na 1-1-2017 verdwijnen (dus 1-1-2022).

Het bedrag dat je aan bijtelling betaalt, is van twee factoren afhankelijk:

  • Milieuvriendelijkheid van de auto
  • Het jaar dat de auto op kenteken is gezet

Hoelang geldt een percentage?

Geldt voor jouw auto het verlaagde bijtellingspercentage van 4%? Dan geldt dat percentage voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin de auto voor het eerst is toegelaten. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken. Na afloop van de periode van 60 maanden (in dit geval in 2022) moet per jaar aan de hand van de regels die op dat moment gelden, worden beoordeeld of je recht hebt op een verlaagd percentage. Hiervoor heeft de belastingdienst de mogelijkheid om de korting na 2022 jaarlijks af te schaffen.

Bijtelling bij een bedrijfswagen

Voor een bedrijfswagen gelden dezelfde regels omtrent bijtelling als bij een personenauto. Onder een bedrijfsauto wordt verstaan: een grijs kenteken auto, bestelauto of ook wel een bus onder de 3.500kg die je met een B-rijbewijs mag besturen. Een groot nadeel van een bedrijfswagen is dat de fiscale waarde door het BPM bedrag totaal uit verhouding is met de aanschafwaarde van een bedrijf bus. De fiscale waarde is gelijk aan de consumentenprijs, een consument (particulier persoon) is btw en BPM plichtig. Jij als ondernemer verschuift de BPM van een bedrijfswagen, deze reken je niet af bij de dealer en de btw vraag je terug. Zo kan het zijn dat een bedrijfswagen netto €20.000,- kost, maar deze een fiscale waarde heeft van €50.000,- waarover de bijtelling wordt gerekend. Dit staat vaak niet in verhouding met het eventuele voordeel dat je hebt van het privégebruik. Daarom kiezen veel berijders ervoor om geen bijtelling over een bedrijfswagen te betalen. 

Geen bijtelling

Wanneer je onder de 500 km zit voor privédoeleinden kun je onder bijtelling uitkomen. Hiervoor moet je wel kunnen aantonen dat je minder dan 500 km hebt gereden. Daarnaast zijn er nog drie andere redenen om de fiscale bijtelling te beperken. 

  • Kies een auto waarvoor een lager bijtellingstarief geldt, zoals een elektrische auto.
  • Maak beperkt gebruik van de lease auto.
  • Lever een eigen bijdrage voor privégebruik van de lease auto.

Meer informatie over geen bijtelling betalen

Bijtelling bij oldtimers

Dit is een regeling voor Youngtimers. Wanneer je een voertuig rijdt van 15 jaar of ouder hoef je maar 35% van de dagwaarde bij te tellen. Het percentage mag dan wel hoog zijn, maar vaak is de dagwaarde van zo’n auto maar enkele honderden euro’s. Hierdoor is het een wel erg aantrekkelijke regeling voor diegene die een klassieke auto zakelijk wil rijden.