Marge Auto Leasen voor Ondernemers en ZZP'ers
Wat is een Marge Auto?
Een marge auto is een gebruikte auto waarbij de eerste koper, meestal een particulier, de BTW al heeft afgedragen. Dit betekent dat er bij een marge auto geen BTW-bedrag vermeld staat op de factuur, omdat de belasting al eerder voldaan is door de eindgebruiker. Op de factuur staat altijd iets zoals 'verkocht onder margeregeling' of 'bijzondere regeling - gebruikte goederen'. Voor ondernemers betekent dit dat zij de BTW bij aankoop van een marge auto niet kunnen terugvorderen, wat invloed kan hebben op de totale kosten.
Volgens de Belastingdienst behoren marge auto's tot de gebruikte goederen die zonder BTW zijn ingekocht. Goederen die van particulieren zijn gekocht, worden automatisch margegoederen, zelfs als ze nooit zijn gebruikt. Let op! Er is bij import een uitzondering op bijna nieuwe voertuigen, verderop in deze pagina vertellen we er alles over.
Voor zakelijke rijders, zoals ondernemers en ZZP'ers die op zoek zijn naar een voordelige occasion, kan een marge auto aantrekkelijk zijn vanwege de lagere initiële kosten.
Verschil tussen BTW Auto en Marge Auto
Het belangrijkste verschil tussen een BTW auto en een marge auto ligt in de belastingbehandeling:
- BTW Auto: Een BTW auto is een voertuig waarbij de BTW nog niet betaald is of kan worden teruggevorderd door de ondernemer. Dit maakt een BTW auto vooral interessant voor ondernemers die BTW-plichtig zijn, omdat ze de betaalde BTW kunnen terugvragen, waardoor de netto aanschafprijs lager wordt.
- Marge Auto: Een marge auto is een voertuig waarvan de BTW al is afgedragen door een eindgebruiker. Dat kan een particulier, een niet BTW plichtige onderneming, of een semi overheidsinstelling geweest zijn. Omdat de BTW is afgedragen, hebben we het over Marge goederen.
Ondernemers die niet BTW-plichtig zijn, of de auto vooral in hun privévermogen willen houden, kiezen vaak voor een marge auto vanwege het directe liquiditeitsvoordeel: er hoeft geen BTW voorgeschoten te worden.
Voordelen van een Marge Auto Leasen
Het leasen van een marge auto kan verschillende voordelen hebben voor ondernemers, afhankelijk van hun specifieke situatie:
- Geen BTW-afdracht: Omdat de BTW al is voldaan, hoeft deze niet opnieuw te worden voorgeschoten. Dit zorgt voor een direct liquiditeitsvoordeel.
- Lagere Administratieve Lasten: Een marge auto vereist geen complexe BTW-administratie, wat de administratie eenvoudiger en efficiënter maakt.
- Volledige Financiering: Bij een financial lease voor een marge auto kan vaak het volledige bedrag worden gefinancierd, inclusief de al betaalde BTW.
- Geschikt voor Privégebruik: BTW berekening van het privégebruik 1,5% in plaats van 2,7%
Waarom Kiezen voor een Marge Auto?
Veel ondernemers kiezen voor een marge auto wanneer een ze niet BTW-plichtig zijn of de auto tot het privévermogen wil houden. Een marge auto kan dan financieel voordeliger zijn. Doordat je geen BTW hoeft te betalen kun je vaak het volledige bedrag van de aanschaf financieren, wat het dan ook weer aantrekkelijk maakt voor startende ondernemers of ZZP'ers met beperkt kapitaal.
Occasion Lease van een Marge Auto
Een marge auto is een occasion die eerder particulier is gebruikt. Het leasen van een marge occasion kan een uitstekende keuze zijn voor ondernemers die op zoek zijn naar een voordelige en betrouwbare tweedehands auto. Met occasion lease profiteer je van lagere maandelijkse kosten zonder een grote investering vooraf. Hierdoor houd je meer liquiditeit in je bedrijf, wat belangrijk kan zijn voor andere zakelijke investeringen.
Een marge occasion biedt flexibiliteit en is vrij van BTW, wat het een interessante optie maakt voor zowel startende als gevestigde ondernemers die op zoek zijn naar een praktische en kostenefficiënte mobiliteitsoplossing met een zo laag mogelijke aanbetaling.
Leasen zonder Aanbetaling
Een marge auto leasen zonder aanbetaling kan aantrekkelijk zijn voor ondernemers die hun financiële middelen flexibel willen inzetten. Bij het leasen van een marge auto zonder aanbetaling hoef je geen groot bedrag vooraf te betalen, wat zorgt voor meer financiële ruimte. Dit is vooral voordelig voor startende ondernemers en ZZP'ers die hun geld liever investeren in groei en andere bedrijfsactiviteiten.
Het voordeel van een marge auto zonder aanbetaling is dat je direct kunt beschikken over een betrouwbare auto zonder een grote impact op je kasstroom. Daarnaast kun je profiteren van de fiscale voordelen van financial lease, zoals het activeren van de auto op de balans en afschrijven van de waarde.
Marge Bedrijfswagens
Marge bedrijfswagens zijn voertuigen die eerder particulier zijn gebruikt en waarvoor de BTW al is voldaan. Dit maakt ze een interessante keuze voor ondernemers die niet BTW-plichtig zijn of die de bedrijfswagen ook privé willen gebruiken. Omdat er geen BTW meer hoeft te worden voldaan, zijn marge bedrijfswagens vaak goedkoper in aanschaf dan BTW bedrijfswagens, echter zijn het aantal bedrijfswagens die onder de marge regeling vallen aanzienlijk minder. Slechts 2% van ons aanbod bedrijfswagens valt onder de marge regeling.
Het leasen van een marge bedrijfswagen kan aantrekkelijk zijn voor kleine ondernemers en ZZP'ers die hun bedrijfsactiviteiten willen uitbreiden zonder hoge kosten vooraf. Met een financial lease constructie kun je de marge bedrijfswagen volledig financieren en profiteren van vaste maandelijkse lasten. Dit biedt zowel financiële stabiliteit als flexibiliteit.
Marge Voertuig Verkopen als Ondernemer
Wanneer je als ondernemer een marge voertuig hebt ingezet voor je bedrijf en deze na een aantal jaar weer wilt verkopen, is het belangrijk om te weten hoe deze moet worden gefactureerd. Het voertuig moet worden uitgefactureerd als marge. Dit betekent dat, omdat het voertuig al onder de margeregeling is gekocht, er geen BTW meer kan worden toegevoegd. Eens een marge voertuig, blijft een marge voertuig. Er wordt geen toegevoegde waarde meer gegenereerd, enkel waardevermindering, waardoor er geen BTW over de verkoopprijs hoeft te worden afgedragen.
Verschillen in Aanbetaling tussen Financial Lease voor een BTW Auto en een Marge Auto
Het verschil tussen een marge auto en een BTW auto is niet alleen van belang bij de aanschaf of lease van een voertuig, maar heeft ook directe gevolgen voor de hoogte van de aanbetaling die je moet doen bij een financial lease. In deze sectie bespreken we de verschillen in aanbetaling tussen een BTW auto en een marge auto en geven we een concreet voorbeeld, zodat je als ondernemer beter kunt inschatten welke optie voor jou het meest voordelig is.
Investeringswaarde van de Auto
Bij het leasen van een auto bepaalt de investeringswaarde in grote mate de hoogte van de aanbetaling. Voor een marge auto staat de investeringswaarde gelijk aan het factuurbedrag van de auto. Dit betekent dat de volledige prijs van de auto in de lease wordt meegenomen, inclusief de BTW die al eerder door een particulier is voldaan.
Bij een BTW auto is de investeringswaarde gelijk aan het factuurbedrag exclusief BTW. Dit betekent dat de BTW niet in de leaseprijs wordt meegenomen en dat de ondernemer de BTW bij aanschaf moet voorschieten, maar vervolgens weer kan terugvorderen bij de Belastingdienst.
Aanbetaling op Basis van Dekkingsgraad
Dekkingsgraad is de mate van zekerheid die de financier nodig heeft om het risico op niet-terugbetaling te beperken. In het geval van financial lease wordt de dekkingsgraad bepaald door het percentage van de waarde van het object dat moet worden gedekt door een aanbetaling of eigen middelen. Stel dat uit de toetsing van een aanvraag blijkt dat er een dekking van 15% in het object moet zitten, dan betekent dit voor een BTW auto dat je naast de BTW ook een aanbetaling van 15% van de investeringswaarde moet doen. Voor een marge auto ben je daarentegen klaar met enkel een aanbetaling van 15%, omdat de BTW al is voldaan en in de investeringswaarde is inbegrepen.
Voorbeeld: Hyundai Kona EV Premium uit 2020 van €25.000
Om dit verschil duidelijker te maken, nemen we een concreet voorbeeld van een Hyundai Kona EV Premium uit 2020 met een aanschafwaarde van €25.000. Stel dat de financier een dekkingsgraad van 15% vereist:
BTW Auto
- Aanschafprijs exclusief BTW: €20.661,16 (BTW van 21% bedraagt €4.338,84)
- Aanbetaling BTW: €4.338,84
- Aanbetaling op basis van dekkingsgraad (15% van €20.661,16): €3.099,17
- Totaal aanbetaling: €4.338,84 + €3.099,17 = €7.438,01
Marge Auto
- Aanschafprijs inclusief BTW: €25.000
- Aanbetaling op basis van dekkingsgraad (15% van €25.000): €3.750
- Totaal aanbetaling: €3.750
In dit voorbeeld zie je dat de totale aanbetaling voor de BTW auto aanzienlijk hoger is (€7.438,01) dan voor de marge auto (€3.750). Dit komt doordat je bij de BTW auto zowel de BTW moet voorschieten als een aanbetaling moet doen op de investeringswaarde exclusief BTW. Bij de marge auto is de aanbetaling eenvoudiger en lager, omdat de BTW al in de prijs van de auto is inbegrepen.
Conclusie
Het verschil in aanbetaling tussen een BTW auto en een marge auto kan aanzienlijk zijn, vooral als de financier een hogere dekkingsgraad vereist. Voor ondernemers die niet BTW-plichtig zijn, of die hun liquiditeit willen behouden, kan een marge auto een aantrekkelijke optie zijn omdat de totale aanbetaling lager uitvalt. Bij een BTW auto zijn de initiële kosten hoger, maar je kunt de BTW terugvorderen als je BTW-plichtig bent, wat op de lange termijn voordelen kan opleveren. Het is belangrijk om goed na te denken over jouw specifieke situatie en wat financieel het meest voordelig is.
Veelgestelde Vragen over Marge Auto's en Leasen
Wat is een marge auto?
Een marge auto is een tweedehands voertuig waarvan de BTW al door de eerste particuliere eigenaar is betaald. Hierdoor kan de BTW niet meer worden teruggevorderd door een ondernemer. Dit type auto is vooral interessant voor ondernemers die niet BTW-plichtig zijn of die de auto ook privé willen gebruiken, omdat het administratieve en financiële voordelen biedt.
Wat is het verschil tussen een marge auto en een BTW auto?
Bij een marge auto is de BTW al afgedragen en niet terugvorderbaar, terwijl bij een BTW auto de BTW kan worden teruggevraagd door een ondernemer.
Kan ik een marge auto zakelijk leasen?
Ja, marge auto's kunnen zakelijk worden geleased. Ze zijn vaak aantrekkelijk voor ondernemers die geen BTW willen voorschieten.
Wanneer kies ik voor een marge auto in plaats van een BTW auto?
Kies voor een marge auto als je niet BTW-plichtig bent of de auto privé wilt houden. BTW auto's zijn beter als je de BTW wilt terugvorderen.
Kan ik de BTW terugvragen bij een marge auto?
Nee, de BTW van een marge auto kan niet worden teruggevraagd, omdat deze al is voldaan door de vorige eigenaar.
Hoe herken ik of een auto een marge auto is?
Een marge auto herken je doordat de BTW al eerder is voldaan. Dit is vaak terug te zien op de originele aankoopfactuur.
Bijna Nieuwe Marge Auto Importeren
Het importeren van een bijna nieuwe marge auto kan aantrekkelijk lijken, maar er zijn belangrijke risico's waar je op moet letten. Een bijna nieuwe marge auto is een voertuig dat nog niet lang in gebruik is of weinig kilometers heeft gereden, waardoor de belastingregels complex kunnen zijn bij import uit het buitenland. Deze regels kunnen ervoor zorgen dat je dubbele BTW moet betalen, wat de import van zo'n auto erg duur kan maken.
Pas op voor Dubbele BTW bij Import
Wanneer je een bijna nieuwe marge auto importeert uit een ander EU-land, bestaat het risico dat je te maken krijgt met dubbele BTW. Volgens de Europese en Nederlandse regels wordt een auto als nieuw beschouwd als deze minder dan 6 maanden in gebruik is of minder dan 6.000 kilometer heeft gereden. Bij import naar Nederland dien je in dergelijke gevallen altijd 21% BTW te betalen, zelfs als de BTW al is voldaan in het land van herkomst. Dit betekent dat je in feite twee keer BTW betaalt, wat de kosten van de auto aanzienlijk verhoogt.
Alternatieve Oplossing: Professionele Import door een Bedrijf
Om te voorkomen dat je dubbele BTW moet betalen, kun je overwegen om de import te laten verzorgen door een professionele partij. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in autotransacties kan de auto vaak exclusief BTW inkopen in het buitenland en jou een factuur verstrekken met Nederlandse BTW. Hierdoor vermijd je het risico op dubbele BTW en wordt de import veel voordeliger. Dit kan met name handig zijn bij bijna nieuwe auto's die aan de voorwaarden voor nieuwe voertuigen voldoen.
Wat is 'Differenzbesteuerung'?
In Duitsland worden marge auto's die eerder particulier eigendom waren aangeduid met de term 'Differenzbesteuerung nach § 25a USt' op de factuur of in advertenties. Dit betekent dat de BTW niet meer verrekenbaar is, omdat de auto al in particulier bezit is geweest. Het importeren van zo'n auto als bijna nieuw voertuig is meestal niet interessant, omdat je geen BTW kunt terugvorderen en bij import naar Nederland nogmaals 21% BTW moet betalen.
In sommige gevallen kan het voordeliger zijn om de auto eerst langer in Duitsland te houden en meer kilometers te laten maken, zodat deze niet meer als nieuw wordt beschouwd. Een voorbeeld hiervan is het laten kopen van de auto door een Duits bedrijf dat voor jou de kilometers rijdt totdat de auto minimaal 6.000 kilometer heeft gereden en ouder is dan 6 maanden. Dit vereist echter maatwerk en is afhankelijk van hoeveel kilometers er nog gereden moeten worden. Onze partner MrWheelson biedt dergelijke oplossingen via hun Duitse GmbH.
Wanneer is een Auto Nieuw voor de BTW?
Volgens de Nederlandse belastingregels is een auto nieuw voor de BTW als deze minder dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen of minder dan 6.000 kilometer heeft gereden. Let goed op: als een auto aan één van deze twee criteria voldoet, wordt deze beschouwd als nieuw voor de BTW. Dit betekent dat een auto van 5 maanden oud met 50.000 kilometer en een auto van 2 jaar oud met slechts 4.000 kilometer beide als nieuw worden aangemerkt voor de BTW-heffing bij import. In dergelijke gevallen moet je dus Nederlandse BTW betalen, wat de kosten van het voertuig flink kan verhogen.
Het importeren van een bijna nieuwe marge auto vereist dus zorgvuldige afwegingen en kennis van de belastingregels. Het is vaak verstandiger om dit proces uit te besteden aan een gespecialiseerde partij, zodat je onnodige kosten voorkomt en zeker weet dat alles volgens de regels verloopt. Overweeg altijd de kosten en risico's van dubbele BTW voordat je besluit een bijna nieuwe marge auto te importeren.
Skoda Scala 1.0 TSI Monte Carlo CarPlay Panorama
Vanaf 459,- p/m
Audi Q8 55 TFSI QUATTRO Pro Line S 340 PK Pano/H...
Vanaf 1.212,- p/m
Peugeot Rifter Long 1.2 Puretech Long Allure 5P |Navi|C...
Vanaf 299,- p/m
Kia XCeed 1.0 T-GDi 120pk DynamicLine | CarPlay Ha...
Vanaf 342,- p/m
Audi Q2 35 TFSI 3 X S line B&O ACC Pano Sfeer Ca...
Vanaf 653,- p/m
Citroën C3 1.2 PureTech Feel |Navi|Carplay|Clima|DA...
Vanaf 146,- p/m