Het marktaandeel van Tesla is over de eerste vijf maanden van 2021 flink gedaald. De Tesla Model 3 is niet langer de best verkochte elektrische auto van Nederland. De reden? Het elektrische aanbod blijft groeien, steeds meer automerken richten zich op een volledig elektrisch aanbod.
Tesla niet meer het best verkochte elektrische merk in Nederland
Tesla is zijn marktleiderschap kwijtgeraakt aan Skoda, die op dit moment een marktaandeel heeft van 11,8%. Tweeënhalf keer meer dan Tesla. Voor Tesla is het dramatisch, want in 2020 had Tesla nog een marktaandeel van 18% en in 2021 is dat 4,8%. Naast Skoda hebben ook Kia, Volkswagen en Volvo Tesla ingehaald, volgens brancheorganisatie Bovag en RAI Vereniging. Tesla moet het nu doen met een vijfde positie.
Groot aanbod elektrische auto’s en nieuwe bijtellingsregels
Er zijn twee redenen te noemen waarom Tesla zijn marktleiderschap is kwijtgeraakt. Allereerst valt er veel meer te kiezen dan een paar jaar geleden. Steeds meer automerken hebben elektrische auto’s op de markt gebracht en in de toekomst zullen dat er alleen maar meer worden. Daarnaast zijn er elk jaar nieuwe bijtellingsregels. De cataloguswaarde voor een voordelige bijtelling is dit jaar verlaagd van €45.000 naar €40.000. De Model 3 is goed voor zo’n €49.000 en voor het bedrag boven de €40.000 geldt een bijtelling van 22%. Vanaf 1 januari 2021 geldt er een bijtelling van 12% tot €40.000 euro.
Marktaandeel liep langzaam terug
Van de in totaal 130.061 personenauto’s werden er tot eind mei in Nederland 10.277 elektrische auto’s geregistreerd. Tot 1 mei zaten daar 494 Tesla’s bij. Daarvan waren 490 een Model 3, 1 keer een Model X en 3 keer een Model S. Het Marktaandeel liep al langzaam terug, maar zakt dit jaar ineens flink. Tesla had in 2007 een marktaandeel van 39,1%, in 2018 was dat 28,3%, in 2019 was dat 27,9% en in 2020 18%. En nu in 2021 ineens naar 4,8%.
Nieuwe koploper skoda
De nieuwe marktleider van elektrische auto’s is Skoda. De Skoda Enyaq is momenteel de populairste elektrische auto van Nederland. De auto werd tot en met mei 1209 keer geregistreerd. Ook de Kia Niro (1061 registraties), de Volkswagen ID4 (870) en de Volvo XC40 (667) streefde Tesla de eerste vijf maanden van dit jaar voorbij. Andere merken met elektrische auto’s zoals de Ford Mustang Mach-E (460), Nissan Leaf (437), BMW X3 (436) en Polestar 2 (408) zijn ook goed op weg en ‘rijden’ nog iets achter Tesla.
Nieuwe ontwikkelingen, geen verrassingen
De verkoop van elektrische auto’s loopt vergeleken met voorgaande jaren achter. De coronacrisis heeft daarin natuurlijk een grote rol gespeeld. Vorig jaar werden 11.631 elektrische auto's op naam gezet, tegen over 13.083 registraties in 2019 over dezelfde periode. Naast de coronacrisis speelt ook de bijtelling die elk jaar omhoog gaat een rol. De bijtelling wordt namelijk stapsgewijs verhoogt naar 22% in 2026. De bijtelling ligt dit jaar op 12%. Om de klimaatdoelen te halen moet de transitie van brandstof auto's worden bevorderd en versneld. Voor Tesla is dit een nadeel. Hoe Tesla het in het buitenland doet is onduidelijk. Wel is duidelijk dat Tesla in China (grootste automarkt ter wereld) ook door klachten over de kwaliteit zijn positie lijkt te verliezen. In April daalden de verkopen van Tesla met 65%.
Bron: Financieel Dagblad