Fossiele auto van de zaak? Vanaf 2027 betaal jij als ondernemer fors extra

| Geschreven door Bas
pseudo-eindheffing-auto-2027-2-2

​Vanaf 2027 wordt het voor werkgevers duurder om werknemers een zakelijke auto met verbrandingsmotor (benzine of diesel) ter beschikking te stellen voor privégebruik. Het kabinet introduceert dan een nieuwe fiscale maatregel: de pseudo-eindheffing. Bijtelling voor werknemers kennen we al sinds 1951, voor werkgever nu dus vanaf 2027. Deze heffing komt bovenop de bestaande bijtelling die werknemers al betalen voor privégebruik van de auto van de zaak.

pseudo-eindheffing-auto-2027-2-1

Wat houdt de pseudo-eindheffing in?

De pseudo-eindheffing is een extra belasting die werkgevers moeten betalen wanneer zij een fossiele auto (benzine of diesel) ter beschikking stellen aan werknemers voor privégebruik. Deze maatregel is onderdeel van het klimaatpakket van het kabinet en heeft als doel het stimuleren van elektrisch rijden.​

Hoe wordt de pseudo-eindheffing berekend?

De pseudo-eindheffing bedraagt 52% van de bijtelling. De bijtelling is doorgaans 22% van de cataloguswaarde van de auto. De formule voor de pseudo-eindheffing is dus:

Pseudo-eindheffing = 52% x 22% x cataloguswaarde​

pseudo-eindheffing-auto-2027-2
pseudo-eindheffing-auto-2027-1-1

Voorbeeldberekening pseudo eindheffing​

Cataloguswaarde auto: €40.000
Bijtelling: 22% van €40.000 = €8.800
Pseudo-eindheffing: 52% van €8.800 = €4.576 per jaar​

Deze heffing mag niet worden doorberekend aan de werknemer. Het is een extra kostenpost voor de werkgever.​

Voor wie geldt deze maatregel?

De pseudo-eindheffing geldt voor werkgevers die vanaf 1 januari 2027 een nieuwe fossiele auto ter beschikking stellen aan werknemers voor privégebruik. Een auto wordt als 'nieuw' beschouwd als deze vanaf die datum voor het eerst op naam is gezet.​

Er zijn enkele uitzonderingen:​

  • Emissievrije voertuigen (zoals volledig elektrische auto's en waterstofauto's) zijn uitgezonderd van deze heffing.
  • Bestelauto's die minder dan 500 kilometer per jaar privé worden gebruikt, vallen buiten de regeling.
ZZP-ers vrijgesteld

Zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) met een eenmanszaak zijn vrijgesteld, omdat zij geen loonbelasting betalen maar inkomstenbelasting.​

pseudo-eindheffing-auto-2027
pseudo-eindheffing-auto-2027-1

Waarom deze maatregel?
Het kabinet wil met deze maatregel het gebruik van elektrische auto's stimuleren en de CO₂-uitstoot verminderen. Door fossiele leaseauto's fiscaal minder aantrekkelijk te maken, hoopt men dat werkgevers vaker kiezen voor elektrische alternatieven. Dit draagt bij aan de klimaatdoelstellingen en zorgt op termijn voor een groter aanbod van tweedehands elektrische auto's op de markt.

Wat betekent de pseudo eindheffing voor jou als ondernemer?

Als je als ondernemer werknemers een auto van de zaak aanbiedt, is het belangrijk om rekening te houden met deze aankomende heffing. Het kan financieel voordeliger zijn om te kiezen voor elektrische voertuigen. Daarnaast zijn er andere fiscale voordelen verbonden aan elektrisch rijden, zoals lagere motorrijtuigenbelasting en lagere BPM.​

Voor zelfstandigen zonder personeel verandert er niets; zij blijven buiten de reikwijdte van deze maatregel.​

pseudo-eindheffing-auto-2027-1-2

Pseudo eindheffing, bijtelling voor werkgevers, voor fossiele auto van de zaak

De pseudo-eindheffing die vanaf 2027 wordt ingevoerd, maakt het voor werkgevers duurder om fossiele auto's ter beschikking te stellen aan werknemers voor privégebruik. Het is een stimulans om over te stappen op elektrische voertuigen, die buiten deze heffing vallen. Als ondernemer is het verstandig om je wagenparkbeleid tijdig aan te passen en te overwegen om te investeren in elektrische mobiliteit.​

- p/m

Nieuws