Lynk & Co, oude diesels en EV’s: dit verandert er dit jaar op de occasionmarkt

| Geschreven door Bas
lynk-co-oude-diesels-en-evs-dit-verandert-er-dit-jaar-op-de-occasionmarkt

De tweedehands automarkt is in beweging. Na jaren van prijsstijgingen, tekorten en grillige vraag- en aanbodpatronen, lijkt er in 2025 meer balans te komen. Maar schijn bedriegt. Achter die ogenschijnlijke rust gaan een paar duidelijke verschuivingen schuil – en daar kun je als koper of ondernemer slim op inspelen.

elektrische-autos-correctie-achter-de-rug-prijzen-lopen-weer-op

Elektrische auto’s: correctie achter de rug, prijzen lopen weer op

De prijzen van elektrische occasions kelderden in 2023 en 2024 harder dan verwacht. Vooral jonge EV’s zoals de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric en Nissan Leaf verloren snel hun waarde. Dat kwam door een combinatie van te weinig vraag, angst voor accudegradatie en oplopende nieuwprijzen.

Maar: er is sprake van een overcorrectie. In 2019 en 2020 zijn er – mede dankzij de lage bijtelling – veel nieuwe elektrische auto’s op naam gezet. Die komen nu, vijf jaar later, allemaal tegelijk terug op de markt. Met flinke afschrijving achter de rug en vaak nog in prima staat.

Steeds meer particulieren én zakelijke rijders ontdekken dat zo’n EV tweedehands ineens heel betaalbaar is. Daardoor trekken de prijzen inmiddels weer aan. Wie nog wil profiteren van het dieptepunt, moet niet te lang wachten.

Hybrides: Lynk & Co overspoelt de markt – tijdelijk

Een opvallende nieuwkomer op de hybride-occasionmarkt is Lynk & Co 01. Deze auto werd in heel Europa via een abonnementsmodel aangeboden: voor €500 per maand reed je er als particulier in, zonder zorgen over onderhoud of restwaarde.

Na 2 tot 3 jaar lopen die contracten af. Daardoor komen er nu massaal exemplaren vrij. Omdat ze vaak in meerdere landen zijn gebruikt, komen ze goedkoop op de Nederlandse markt terecht. Dealers kopen ze in bulk op en bieden ze aan voor aantrekkelijke prijzen, vaak inclusief garantie.

Ook hier geldt: het overschot is tijdelijk. De vraag groeit, zeker onder jonge gezinnen en ondernemers die net geen budget hebben voor een nieuwe plug-in hybride. Verwacht dus prijsstijgingen in de loop van het jaar.

hybrides-lynk-co-overspoelt-de-markt-tijdelijk
cupra-financial-lease-ondernemer

Occasiontrends om in de gaten te houden

1. Occasionvoorraad groeit, vooral in het middensegment
Er komen weer meer gebruikte auto's beschikbaar, vooral in het segment €15.000–€25.000. Dit is goed nieuws voor kopers: meer keus en betere onderhandelingsruimte.

2. Stijgende rentes drukken op de leasemarkt
Omdat financieringslasten zijn toegenomen, wordt financial lease selectiever ingezet. Er is meer aandacht voor de restwaarde en betrouwbaarheid van de auto. Goed onderhouden occasions met een lage kilometerstand blijven gewild.

3. EV's met lange actieradius blijven schaars
Hoewel het aanbod EV’s groeit, zijn modellen met >400 km bereik nog steeds relatief zeldzaam en gewild. Denk aan de Polestar 2, Kia EV6 en Tesla Model Y. Prijzen van deze modellen blijven relatief stabiel.

4. Jonge importauto’s worden aantrekkelijker
Door de hoge prijzen in Nederland kiezen steeds meer handelaren voor autoimport uit Duitsland of België. Vooral jonge occasions met weinig kilometers en een gunstige fiscale waarde zijn populair.

5. Hybrides zonder stekker winnen terrein
Mensen die niet willen laden, maar wél zuinig willen rijden, kiezen vaker voor mild- of full hybrids zoals de Toyota Yaris, Honda Jazz of Hyundai Ioniq. Deze modellen houden hun waarde goed.

diesel-bedrijfswagens-eindejaarsregistraties-drukken-de-prijs

Diesel bedrijfswagens: eindejaarsregistraties drukken de prijs

Aan het einde van 2024 zijn veel nieuwe diesel bedrijfswagens geregistreerd, vaak om nog net te ontkomen aan de nieuwe BPM-regels. Denk aan modellen als de Volkswagen Caddy, Mercedes Vito en Opel Vivaro. Maar omdat de vraag naar diesel afneemt en ondernemers vaker kiezen voor elektrisch of benzine, bleven deze voertuigen op voorraad.

Ze hebben dus al een kenteken, fabrieksgarantie die intussen loopt, én rentekosten die door blijven tikken. Dealers willen er vanaf. De verwachting is dat deze dieselbedrijfswagens in de tweede helft van 2025 flink in prijs zullen dalen. Een buitenkansje voor ondernemers die niet de stad in hoeven.

Oude diesels (Euro 4 of lager): niet meer welkom

Steeds meer steden weren oudere diesels uit hun milieuzones. Zowel personenauto’s als bedrijfswagens met een Euro 4-motor of lager zijn in veel steden niet meer welkom. Denk aan Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem. Dit maakt deze voertuigen in één klap onaantrekkelijk voor mensen die in of rond een stad werken of wonen.

Gevolg: dalende restwaarden. Deze daling zet zich dit jaar waarschijnlijk versneld door.

oude-diesels-euro-4-of-lager-niet-meer-welkom

Prijsontwikkeling occasions, wanneer kopen?

De occasionmarkt is volop in beweging. Elektrische auto’s zijn tijdelijk scherp geprijsd, Lynk & Co hybrides zijn onverwacht interessant en dieselbedrijfswagens met eind-2024-registratie lijken richting koopjeshoek te gaan. Tegelijk verdwijnt de vraag naar oudere diesels en stijgt de belangstelling voor jong gebruikte importmodellen.

Wie zich verdiept in de cijfers én in de marktbewegingen, kan in 2025 een goede slag slaan.

- p/m

Nieuws