De gevolgen van corona op een auto van de zaak

De gevolgen van Corona voor de auto van de zaak

gevolgen-corona-auto-van-de-zaak

Door de coronacrisis is het nieuwe thuiswerken de norm. Er wordt verwacht dat werknemer ook na de crisis minder vaak naar kantoor zullen gaan. Heeft dat gevolgen voor een leaseauto? Jazeker! Wat zijn de verwachtingen en gevolgen van de coronacrisis op een leaseauto?

Minder dagen werken op kantoor

Veel bedrijven verwachten dat het leasewagenpark de komende jaren verder afneemt. Dit heeft alles te maken met het feit dat thuiswerken de nieuwe norm is. Men verwacht dat werkgevers na corona deels thuiswerken en deels op kantoor. Ze verwachten dat werknemers gemiddeld van 4 keer naar 3 keer op kantoor zullen komen. Natuurlijk zijn dat slechts verwachtingen, de toekomst zal het leren.

Thuiswerken en een leaseauto

Als werknemers veel thuiswerken heeft dat gevolgen voor de leaseauto. Diverse grote bedrijven zoals ABN AMRO, KPN, ASR en CZ zien dat er minder wordt gereden met een zakelijke lease auto. Minder leaseauto’s betekent minder kilometers. Bij veel bedrijven is het zo dat als er te weinig kilometers worden gereden, werknemers niet in aanmerking komen voor een leaseauto.

Het criterium van 15.000 zakelijke kilometers zal door veel medewerkers waarschijnlijk niet gehaald worden en daardoor zullen minder medewerkers in aanmerking komen. ASR denkt dat werknemers zelf zullen overwegen te stoppen met leasen, omdat er minder wordt gereden en de kosten hetzelfde blijven. CZ zegt dat mensen al afscheid van hun leaseauto nemen en liever in aanmerking komen voor een reiskostenvergoeding.

Alleen een leaseauto als je die echt nodig hebt

Volgens Rabobank en Vodafone/Ziggo wordt een lease auto minder vanzelfsprekend. De bank zal straks minder snel meewerken. Zo zijn er o.a. deelauto’s voor werknemers die minder dan 20.000 zakelijk moeten rijden. Ook willen bedrijven straks dat werknemers kunnen kiezen tussen de auto, trein of fiets.

Bron: NOS