De Cupra Born komt dit jaar naar Nederland. In 2019 maakten we al kennis met de Seat El-Born Concept, maar de productie wordt nu pas gestart. De belangrijkste wijziging is de wijziging van Seat El-Born naar Cupra Born. De eerste Spaanse auto op de elektrische MEB-basis van Volkswagen.
Omgebouwde Volkswagen ID3
De naam el-born verwijst naar een hippe wijk in Barcelona, maar is aangepast zodat de spanjaarden de auto niet ‘el El-born noemen’. In feite is de Cupra Born een omgebouwde ID3. De auto’s delen de techniek, dak, deuren en ruiten met elkaar.
De Cupra Born is net anders
De voor- en achterzijde van de Cupra is anders dan die van de ID3. Het verschil in lente is maar liefst 6 centimeter. Het voor- en achterwerk is geheel in Seat-stijl. Dat is terug te zien aan het voorscherm, de Cupra-koplamp en een scherpe vouw achter. Cupra bouw het gros van hun producten namelijk op Seat-basis en heeft zijn eigen tekenstijl.
Het design
De Cupra Born is bedoeld als elektrische auto. De standaard Seat-grille is vervangen voor een verzonken, verbindende strip waarin de merknaam ‘Cupra’ staat geschreven. Het logo is ook aanwezig, maar zit wat hoger. De voorbumper is opvallend en gedeeltelijk functioneel. De opvallende zwarte balk bij de ID3 ontbreekt bij de Cupra Born. Dit vorm bij de Volkswagen een duidelijke grens tussen het zwart uitgevoerde dak en de rest van de auto. De Cupra Born krijgt het koetswerk, maar in één kleur mee.
Het interieur
De binnenmaten van de Curpa Born zijn identiek aan de Volkswagen ID3. Het dashboard heeft overeenkomsten met de ID3, maar heeft ook verschillen. De Cupra heeft een 12-inch touchscreen in plaats van een 10-inch scherm. Daarnaast is de auto verkrijgbaar met een Beats-audio systeem, die je in de ID3 niet zult bespeuren.
Onder de motorkap
De Cupra Born heeft een aangepaste onderstel en besturing. De auto ligt 1,5 tot 2 centimeter lager op de weg en zal net wat strakker sturen dan de ID3. De aandrijflijnen zijn grotendeels wel identiek. De Cupra Born krijgt een elektromotor op de achterwielen. De auto is verkrijgbaar met 150 pk en een accu van 45 kWh. In 8,9 seconden sprint de auto van 0 naar 100 kilometer per uur. Het rijbereik ligt op zo’n 340 kilometer. Dan is er een nog een sterkere versie met 204 pk met een accu van 58 kWh. Deze auto heeft 7,3 tellen nodig om naar 100 te sprinten. Het bereik ligt ook een stuk hoger namelijk op 420 kilometer.
E-Boost pakket
De Cupra Born komt met een e-Boost pakket die het vermogen van de sterkere versie naar 231 pk tilt. Het extra vermogen is te bereiken via de sportiefste rijstand. In 6,6 seconden schiet de auto naar 100 kilometer per uur wanneer deze wordt gecombineerd met de 58 kWh-accu. Er is ook een 77 kWh accu beschikbaar, maar deze weegt zwaarder en zorgt ervoor dat de auto 0,4 tellen meer nodig heeft om van 0 naar 100 kilometer per uur te komen. De auto zou met het grotere accupakket maar liefst 540 kilometer ver komen.
De e-boost versie is beschikbaar met bredere achterbanden. De banden zorgen voor een negatief effect op het rijbereik, maar daarentegen zal het rijgedrag positief worden beïnvloed. De e-boost uitvoeringen krijgen aangepasten remmen, die moeten zorgen voor een natuurlijk remgevoel, wat normaal gesproken bij een elektrische auto niet zo is.
Cupra Born naar Nederland
Nederland mag als één van de eerste landen kennis maken met de Cupra Born. Dat moet naar verwachting dit jaar nog gebeuren. De auto’s komen in aanmerking voor 12% bijtelling over de eerste 40.000 euro. Wat de Cupra Born in de verschillende uitvoeringen moet gaan kosten is nog niet bekend gemaakt en zal nog volgen.
Bron: Autoweek