Kia EV6 vanaf september op de Nederlandse markt

kia-ev6

Een nieuw tijdperk voor de Koreanen. De Kia EV6 is de eerst puur als elektrisch model ontwikkelde auto. Een nieuw modulair platform en frisse uitstraling is wat je kunt verwachten. De auto krijgt een fantastische acculading van 510 kilometer en een heftige GT-uitvoering met 584 pk. 

Elektrische auto’s

Kia produceert al langer elektrische auto’s en is al tijden lekker bezig. De Kia e-Niro is succesvol op Nederlandse bodem. De EV6 daarentegen is totaal anders. De e-Niro staat op het platform dat ook gedeeld wordt met de hybride en plug-in hybrides. De basis van de EV6 is volledig toegespitst op elektrische aandrijflijnen. Net als de Hyundai Ioniq 5 staat deze op het nieuwe E-GMP-platform. 

De KIA EV6

De nieuwe Kia is 4,68 meter lang en heeft een hele riante wielbasis van 2,9 meter. De afstand tussen de voor- en achteras is 10 centimeter korter vergeleken de technisch identieke Hyundai Ioni 5. Qua formaat is de EV6 vergelijkbaar met de Ioniq 5 en Jaguar I-Pace.

Design

Het design ziet er aantrekkelijk, interessant en eigenwijs uit. De elektrische crossover is getekend volgens de ‘Opposites United- designfilosofie. De voorkant van de auto wordt Digital Tiger Face genoemd. De auto heeft ver een rond aflopende en laag eindigende neus waarin zeer opvallende koplampen zijn verwerkt. Het daklijn loopt iets af en eindigt in een achterspoiler met daaronder een vrij vlak liggende achteruit. De achterlichten lopen omlaag richting de wielkastranden en hebben een bijzonder gewaagd design. 

Motoren & techniek

De Kia EV6 deelt het techniek grotendeels met de Hyundai Ioniq 5. Op de internationale leverlijst staan een 58 kWh en een 77,4 accupakket zowel met voor- als achter als vierwielaandrijving te combineren zijn. De 58 kWh komt echter niet naar Nederland als 235 pk sterke vierwielaandrijver. De EV6 met 58 kWh-accu heeft een 169 pk elektromotor op de achteras die 350 Nm levert. De auto springt van 0 naar 100 km/h in 7,5 seconden.

De 77,5 kWh accupakket is een stuk sterker en komt daardoor ook een stuk verder. De achterwielaangedreven EV6 met de grootste batterij heeft 229 pk en een 350 Nm elektromotor, met een actieradius van zo’n 510 kilometer. De vierwielaangedreven EV6 met 77,4  kWh heeft 325, een 605 Nm sterke elektromotor en vliegt in 5,2  seconden van 0 naar 100 km/h. Dat het nog heftiger kan bewijst de vierwielaangedreven EV6 GT. De topversie van Kia. Deze heeft een 584 pk en 740 Nm sterke elektromotoren die in 2,5 seconden naar 100 km/h vliegt. De auto heeft  een topsnelheid van 260 km/h. De EV6 is daarmee de snelst accelererende Kia ooit. 

Laden en laten laden

Interessant aan deze auto is het  bi-directioneel laden. Dat betekent dat je via een V2L-aansluiting andere apparaten zoals: laptops en andere auto’s kunt opladen met een maximum laadvermogen van 3,6 kW. Hiervoor zit er aan de buitenkant een aansluiting, maar ook op de achterbank. Aan een 350 kW-lader is het accupakket van de EV6 in 18 minuten van 10 tot 80% vol te proppen met stroom

Interieur

Het interieur van de EV6 oogt eigenzinnig. De auto heeft een twee spaaks stuurwiel en een enorm gebogen display waar het 12-inch instrumentarium en 12-inch grote infotainmentsysteem zijn verwerkt. In het middenconsole zitten bekerhouders, startknop, een inductielader en een draaiknop om de gewenste richting te kiezen. Andere luxe is het head-up display dat informatie direct voor de bestuurder projecteert. 

Het interieur van de EV6 is daarnaast ook behoorlijk ruim te noemen. Aan bagageruimte heb je in deze auto geen gebrek, want de inhoud bedraagt zo'n 520 liter. Wanneer je de achterbank plat gooit heb je 1.300 liter aan ruimte. 

Op het gebied van veiligheid zit het ook wel goed. De EV6 heeft een uitgebreid pakket aan actieve en passieve veiligheidssystemen. Van Safe Exit Assist, Lance Following Assist, Remote Parking Assist tot de Highway Driving Assist 2. Hierdoor houdt de auto zichzelf in het midden van de rijbaan en voldoende afstand op je voorligger. Ook kan de auto zelfstandig inhalen als je de richtingaanwijzer inschakelt. 

Nederlandse markt

In Nederland wordt de auto in september op de markt verwacht. Vanaf april kun je de Kia EV6 alvast pre-reserveren. De voorlopige vanafprijs van de Kia is vastgesteld op €44.595. Voor die prijs krijg je de 58 kWh versie met een actieradius van circa 400 kilometer. De GT-line is verkrijgbaar met een 77,4 kWh accupakket en de voorlopige vanafprijs ligt op €56.895. Het topmodel van Kia krijgt een vanafprijs van €63.595 en wordt pas in het vierde kwartaal van volgend jaar verwacht.

Bron: Autoweek