Waarom kiezen sommige ondernemers nog steeds voor diesel?

Diesel krijgt overal negatieve pers. Milieuzones sluiten oude diesels uit, nieuwe auto's zijn vooral elektrisch, en iedereen roept dat diesel dood is. Toch kiezen slimme ondernemers nog steeds bewust voor diesel.

Waarom? Omdat ze rekenen in plaats van emoties volgen.

De harde cijfers: diesel wint bij veel kilometers

Voor ondernemers die veel kilometers maken, is diesel nog altijd voordeliger dan benzine. Het omslagpunt ligt meestal tussen de 12.000 en 15.000 kilometer per jaar, afhankelijk van het type auto.

Waarom diesel voordeliger is bij veel kilometers:
  • Dieselprijs ligt 10-15 cent per liter lager dan benzine
  • Een dieselmotor is veel zuiniger in vergelijking met de benzine variant
  • Dieselauto's zijn minder onderhoudsgevoelig en dat scheelt in de portemonnee
  • Langere onderhoudsintervallen dan benzine
Rekenvoorbeeld (bij 25.000 km per jaar):

Diesel: 1,87 euro/liter, verbruik 1 op 18 = €2.600 brandstofkosten
Benzine: 2,01 euro/liter, verbruik 1 op 14 = €3.600 brandstofkosten

Besparing: €1.000 per jaar

Ja, je betaalt meer wegenbelasting voor diesel. Maar hoe meer kilometers je rijdt, hoe voordeliger diesel wordt ten opzichte van benzine.

Euro-normen: niet alle diesels zijn gelijk

Hier wordt het interessant voor ondernemers. Hoe er rekening mee dat er steeds meer steden zijn die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden.

De Euro-normen bepalen of je overal mag rijden:

Euro 3 (tot 2005): bijna overal verboden

  • Auto's zonder roetfilter (Euro 3 en Euro 4) zijn dan ook geen verstandige keuze als je vaak in het centrum van een stad moet zijn
  • Worden geweerd uit steeds meer steden

Euro 4 (2005-2009): beperkt toegankelijk

  • Vanaf 2025 wordt het systeem één euroklasse opgeschoven
  • Groene milieuzones vragen minimaal Euro 4

Euro 5 (2009-2016): nog goed bruikbaar

  • Bedrijfswagens met een Euro-5 dieselmotor. Hiermee mag je tot 1 januari 2027 nog de zero-emissiezones inrijden
  • Dieselauto's van na 2009, met een Euro 5 of Euro 6 motor, zijn altijd uitgerust met een roetfilter

Euro 6 (vanaf 2016): overal welkom

  • Bedrijfswagens met een Euro-6 dieselmotor die vóór 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, mogen tot 1 januari 2028 in de zero-emissiezones rijden
  • Mogelijk wordt deze termijn verlengd tot 1 januari 2029, afhankelijk van nieuwe wetgeving

Het advies: Kies bij voorkeur een auto met Euro-5 of Euro-6 norm dan kun je in heel Europa rijden waar je maar wil.

Voor wie diesel nog steeds slim is

Transport en logistiek

Vrachtwagenchauffeurs, koeriersdiensten, en logistieke bedrijven maken makkelijk 50.000+ kilometer per jaar. Voor hen is diesel een no-brainer.

Rijscholen: het grote probleem

Het probleem? Het aanbod van jonge, handgeschakelde dieselauto's in Nederland is uiterst beperkt. En dat terwijl rijscholen ze juist nodig hebben.

Waarom rijscholen diesel willen:

  • Zuinig (kostenbesparing bij veel rijden)
  • Handgeschakeld (anders krijgen leerlingen code 78 - alleen automaat rijden)
  • In Nederland kun je terecht voor de volgende handgeschakelde diesel modellen, maar het aanbod is minimaal

De oplossing: Door te zoeken in het buitenland krijg je toegang tot een veel ruimer aanbod. FinancialLeaseZZP biedt meer dan 300.000 occasions aan van geselecteerde Duitse, Oostenrijkse en Belgische autodealers, waaronder een ruime selectie handgeschakelde diesel importauto's.

Ondernemers in landelijke gebieden

Stel, je omslagpunt is gunstig en je rijdt, naast heel veel snelwegkilometers, voornamelijk in landelijke gebieden zoals de Achterhoek, Overijssel, Friesland, Groningen of de kop van Noord Holland. Dan is de aanschaf van een gebruikte dieselauto helemaal niet zo verkeerd.

Zware gebruikers

Ondernemers met aanhangwagens, bouwbedrijven, servicemontageurs. Wie veel trekkracht nodig heeft, is vaak nog beter af met diesel.

Waar je op moet letten bij diesel kopen

Kies de juiste Euro-norm

Minimaal Euro 5, liefst Euro 6. Deze zijn dan ook een veilige keuze en bovendien een milieuvriendelijke keuze wanneer je ook in de toekomst overal wilt kunnen rijden.

Bereken je eigen omslagpunt

Er is een omslagpunt waarna het voordeliger is om op diesel te rijden dan op benzine. De lagere dieselprijs weegt vanaf dat punt op tegen de hogere wegenbelasting.

Factoren die het omslagpunt bepalen:

  • Aantal jaarlijks gereden kilometers
  • Specifieke tarief motorrijtuigenbelasting per auto
  • Merk, type en motorisering
  • Actuele brandstofprijzen
  • Meerprijs of korting ten opzichte van benzine of elektrisch exemplaar


Het dalende aanbod: waarom import interessant wordt

Het relatief kleine aanbod aan diesels komt mede door de hoge BPM die jarenlang op diesels is en wordt geheven, versus de juist lage BPM die voor PHEV's gold.

Gevolg: Er zijn daarom een tijd lang maar weinig diesels verkocht want het omslagpunt lag op een krankzinnig hoog aantal kilometers.

Import als oplossing

Voor specifieke behoeftes, zoals rijscholen die handgeschakelde diesels zoeken, is het buitenland vaak de betere optie:

  • Nederlandse markt: 1% handgeschakelde diesels Duitse/Belgische/
  • Oostenrijkse markt: 1,4% handgeschakelde diesels

Het verschil lijkt klein, maar betekent 40% meer keuze. Bij Financial Lease ZZP hebben we toegang tot meer dan 300.000 occasions uit deze landen.

Milieuzones en zero-emissiezones: de praktijk

Huidige situatie

Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.

Vanaf 2025:

  • 15 gemeenten hebben per 1 januari 2025 zero-emissiezones ingevoerd in hun gemeenten
  • Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2029 toegang tot de ZE-zones.

Dagontheffingen mogelijk

Als elektrisch rijden geen optie is en je slechts sporadisch in een zero-emissiezone hoeft te zijn, kun je gebruikmaken van een dagontheffing: Deze kost 30 euro per dag en kun je maximaal 12 keer per jaar aanvragen via RDW-loket.

Veelgestelde vragen

Is diesel nog wel toekomstbestendig? Voor veel-rijders die hoofdzakelijk buiten milieuzones opereren: ja. Vooral Euro 6 diesels blijven tot minstens 2028-2029 overal toegankelijk.

Wat als ik geen Euro 6 kan betalen? Een Euro 5 diesel (2009-2016) is vaak een goed compromis. Deze mag tot 2027 in zero-emissiezones en kost aanzienlijk minder.

Waar vind ik nog handgeschakelde diesels? In Nederland is het aanbod schaars (1%). Import uit Duitsland, België en Oostenrijk biedt 40% meer keuze.

Welke onderhoudskosten moet ik verwachten? Reken op €93 per jaar extra voor AdBlue bij 12.000 km. Daar staat tegenover dat diesels langere onderhoudsintervallen hebben.

Loont diesel bij 10.000 km per jaar? Meestal niet. Het omslagpunt ligt tussen 12.000-15.000 km. Daaronder is benzine en hybride voordeliger door de lagere wegenbelasting.

De eerlijke conclusie

Diesel is niet dood, maar wel selectiever geworden. Voor ondernemers die:

  • Meer dan 15.000 km per jaar rijden
  • Hoofdzakelijk buiten milieuzones opereren
  • Euro 5 of 6 diesel kunnen kopen
  • Specifieke behoeftes hebben (zoals rijscholen)

Is diesel nog steeds een verstandige keuze.

De sleutel: Reken het uit in plaats van emoties volgen. Kijk naar je eigen situatie en maak een eerlijke berekening van alle kosten.

Bij FinancialLeaseZZP.nl helpen we ondernemers de juiste keuze maken. Of het nu gaat om Nederlandse occasions of import uit het buitenland - we rekenen uit wat het beste bij je bedrijf past.

Benieuwd of diesel voor jou loont?

Vraag een persoonlijke berekening aan en ontdek wat de slimste keuze is voor jouw specifieke situatie. Of bekijk ons importaanbod voor toegang tot meer dan 300.000 occasions uit Duitsland, België en Oostenrijk.

Want de beste auto is die welke bij jouw werkelijke gebruik en budget past - niet wat het populairst is.