Waarom de Chinese auto-invasie goed is voor zakelijke autorijders
De media spreekt van een "invasie" van Chinese auto's. Europese fabrikanten slaan alarm. Politici kondigen importheffingen aan. Maar weet je wat? Voor jou als leaserijder is dit het beste nieuws in jaren.
Hier is waarom die Chinese "invasie" eigenlijk een zegen is.
De cijfers liegen er niet om
Chinese auto-export naar Europa explodeert: van 438.034 elektrische auto's in 2023 naar een verwachte 800.000 in 2025. Dat is bijna een verdubbeling in twee jaar tijd.
Maar het wordt nog interessanter:
- Eén op de vier elektrische auto's die dit jaar in Europa verkocht worden, is Made in China
- Vier Chinese merken domineren: MG (49% marktaandeel), BYD (19%), Chery en Geely
- Gemiddelde exportprijs steeg van $14.500 in 2020 naar $18.300 in 2024
Chinese auto's worden steeds luxer
En het gaat niet alleen om Chinese merken. Ruim 330.000 van die 800.000 auto's zijn van westerse merken die in China produceren - Tesla, BMW, Renault. Zelfs je "Europese" auto kan tegenwoordig uit China komen.
Waarom importheffingen juist goed nieuws zijn voor leaserijders
Sinds 26 augustus 2025 gelden er forse importheffingen op Chinese elektrische auto's:
De heffingen:
- Basistarief: 10% voor alle personenauto's
- Extra voor Chinese EV's: 7,8% (Tesla) tot 35,3% (SAIC/MG)
- Totaal: kan oplopen tot 45%
Maar hier komt het slimme deel: Chinese fabrikanten focussen nu massaal op hybrides (PHEV), waar geen extra heffingen op zitten.
Het resultaat voor jou:
- Hybrides worden spotgoedkoop omdat Chinese merken volume willen
- BYD heeft al 20.000 PHEV's geïmporteerd dit jaar, drie keer zoveel als heel 2024
- Ook MG en Lynk & Co storten zich op hybrides
De handelsoorlog werkt in jouw voordeel
Door de handelsoorlog tussen China en Amerika heeft China er alles belang bij om meer naar Europa te exporteren. Tegen 2030 wil BYD alleen al 800.000 auto's per jaar in Europa produceren.
Wat gebeurt er?
- Chinese fabrikanten bouwen fabrieken in Europa (BYD in Hongarije en Turkije, Chery in Spanje)
- Ze investeren miljarden in dealernetwerken
- Ze dumpen prijzen om marktaandeel te winnen
Voor jouw lease betekent dit:
- Scherpe prijzen door concurrentiestrijd
- Betere kwaliteit omdat ze hun reputatie moeten opbouwen
- Uitstekende service omdat ze klanten moeten overtuigen
Waarom Chinese auto's perfect zijn voor lease
Chinese elektrische auto's bieden veel waar voor relatief weinig geld. Voorbeelden:
MG4 Electric:
Vanaf €522 per maand lease
Tot 520 kilometer actieradius, adaptive cruise control en keyless entry standaard
BYD Dolphin:
€35.490 aanschaf of €576 per maand lease
Airconditioning, adaptieve cruise control, navigatie, LED-verlichting, lichtmetalen wielen, snelladen én warmtepomp standaard
Leapmotor T03:
Vanaf €19.950 of €249 per maand private lease
Elektrische auto onder de €25.000 - bijna onvindbaar bij andere merken
Geavanceerde technologie
Chinese merken brengen veel technologie aan boord, de batterijtechnologie wordt steeds beter en ze zijn vaak compleet uitgerust.
Voorbeelden:
- BYD bouwt eigen batterijen die extra veilig zijn
- Xpeng P7 met Dynaudio luidsprekersysteem en Dolby Atmos-technologie
- ZEEKR met tot 10 jaar garantie
Uitstekende garanties
Chinese merken compenseren hun onbekendheid met lange garanties:
- MG: 7 jaar of 150.000 km
- ZEEKR: tot 10 jaar of 200.000 km
- Dongfeng: 6 jaar of 150.000 km
- Lynk & Co: 4 jaar op auto, 8 jaar op batterij
Ter vergelijking: de meeste Europese merken geven 2-3 jaar garantie.
De concurrentie wordt wakker (en dat is goed)
Chinese merken kunnen vaak een betere prijs-kwaliteitverhouding leveren dan producenten uit andere landen. Dit dwingt Europese merken om scherper te worden.
Het resultaat:
- Alle merken moeten hun prijzen aanpassen
- Kwaliteit gaat omhoog over de hele linie
- Meer keuze voor leaserijders
- Snellere innovatie
Dealers die aanhaken bij Chinese merken kunnen compenseren voor het terugvallende marktaandeel van Europese merken.
Wat betekent dit voor jouw volgende lease?
Elektrisch wordt eindelijk betaalbaar
Chinese merken richten zich steeds vaker op het meer betaalbare segment elektrische auto's en dat is juist waar de groei ligt.
Praktisch:
- Elektrische auto's onder €400 per maand worden normaal
- Actieradius van 400+ km wordt standaard
- Snelladen (of batterij wisselen) en luxe uitrusting voor elke prijs
Hybrides worden de nieuwe koopjes
Door de importheffing op elektrische auto's storten Chinese fabrikanten zich op hybrides. Chinese hybrid modellen zijn relatief goedkoper dan Europese hybrides, evenals EV's in het algemeen.
Kansen:
- BYD SEAL U DM-i: hybrid-luxe voor spotprijzen
- MG hybrides: bewezen techniek, scherpe lease
- Geely/Lynk & Co: Zweeds design, Chinese prijzen
Kwaliteit stijgt door concurrentie
Bij de nieuwe Chinese modellen ligt de kwaliteit nu een stuk hoger dan zo'n 10 jaar geleden. En het wordt alleen maar beter door de concurrentiestrijd.
Veelgestelde vragen
Zijn Chinese auto's wel betrouwbaar? Volgens testverslagen uit de vakpers scoren BYD en Xpeng doorgaans uitstekend. Ook Smart en Polestar worden geprezen om hun kwaliteit. Plus die lange garanties spreken boekdelen.
Hoe zit het met onderdelen en service? Chinese merken investeren zwaar in dealernetwerken. BYD werkt bijvoorbeeld samen met Louwman in Nederland en bouwt razend snel een netwerk op.
Zijn ze echt zoveel goedkoper? Alle Chinese merken bij elkaar haalden in de eerste tien maanden van 2024 maar 2,6% marktaandeel - dus er is nog veel groeiruimte en concurrentie.
Worden Chinese auto's duurder door importheffingen? De Chinese fabrikanten hebben nog andere redenen: om echt voet aan de grond te krijgen in Europa, moeten ze een stap verder gaan dan invoeren. Ze bouwen lokale fabrieken en dumpen prijzen om marktaandeel te winnen.
De eerlijke conclusie
Die Chinese "auto-invasie"? Voor jou als leaserijder is het een cadeau. Meer keuze, betere prijzen, geavanceerde technologie, en concurrentie die alle merken scherper maakt.
De cijfers voorspellen: In 2030 zal bijna 19% van de in Nederland verkochte elektrische auto's van een Chinees merk zijn. Drie jaar geleden was die verwachting nog maar 8%.
Jouw voordeel:
- Elektrisch rijden wordt eindelijk betaalbaar
- Hybrides worden spotgoedkoop
- Europese merken moeten hun prijzen aanpassen
- Kwaliteit stijgt door concurrentie
Bij FinancialLeaseZZP.nl houden we de Chinese ontwikkelingen scherp in de gaten. We zorgen dat jij profiteert van de beste deals, of ze nu uit China, Europa of Amerika komen.
Wil je profiteren van de Chinese prijs-kwaliteit revolutie?
Bekijk onze Chinese lease-opties en ontdek hoeveel je kunt besparen. Of vraag persoonlijk advies over welke Chinese auto het beste bij jouw bedrijf past.
Want waarom meer betalen als het ook goedkoper, beter en slimmer kan?