Hyundai IONIQ 5 gepresenteerd

csm-hyundai-ioniq-5-launch-kvs-03-1610-2c9bd0a566

Hyundai komt met een compleet nieuw elektrisch model. Vanaf midden zomer zal de Hyundai IONIQ 5 in - de meeste - Nederlandse showrooms staan. De auto ziet er futuristisch uit en beschikt over veelbelovende specificaties. Benieuwd?

Eerste elektrische auto op E-GMP-platform

De Hyundai IONIQ 5 is de eerste elektrische auto op E-GMP-platform, maar daarnaast ook de eerste auto van de elektrische Ioniq-lijn. De auto heeft een grote wielbasis en ruim interieur. De auto krijgt een speciale introductie-editie en die kost €58.995.

De IONIQ 5

De nieuwe auto van Hyundai is niet gemakkelijk te plaatsen in het huidige modellengamma van de Koreaanse autofabrikant. De IONIQ 5 ziet er uit als een hatchback, maar heeft meer dingen weg van een cross-over.  De auto is 4,64 meter lang en heeft een grote wielbasis van 3 meter. Dat maakt deze auto langer dan de Hyundai I30 en Hyundai Tucson. Met zijn wielbasis overtreft deze auto ook de grote Hyundai Santa Fe, maar liefst met 23 centimeter. Echter is dat nog niet alles! De enorme afstand tussen de voor- en achteras is vergelijkbaar met die van een Mercedes-Benz E-klasse en belooft zeeën aan ruimte. De bagageruimte beschikt over een inhoud van 531 liter, maar bij het platgooien van de achterbank ontstaat er maar liefst 1.591 liter aan ruimte. 

Design & Interieur

Het leek er even op dat Hyundai van de IONIQ een los merk wou maken, maar niets is minder waar. Het logo van Hyundai staat centraal op het achterste van de auto. De wielen zijn 20-inch en daarmee de grootste exemplaren onder een EV ooit. 

Met living space duiden de koreanen de binnenkant van de auto aan. De auto beschikt daarnaast over een zogeheten: universal island. Hiermee wordt een 14 centimeter verschuifbare middentunnel met opbergvakken aangeduid. Achter het stuur zit een 12,3 inch digitaal instrumentarium, met daarnaast een 12,3 inch infotainment scherm. Onder het tweede scherm zit een klein plateau met een strak vormgegeven knoppen eiland. Ook beschikt de auto over een Advanced head-up display waarmee de voorruit wordt omgetoverd tot een extra informatiescherm. Naast het stuur zit ook nog een tweede keuzehendel waarmee je deze auto in de P, R, N of D stand kunt zetten. 

Het interieur is verder afgewerkt met ecologische vriendelijke materialen. Het zal je daarna verder niet verrassen dat de stoelen elektrisch verstelbaar zijn, ze zijn daarnaast ook volledig plat te leggen. Doordat de zittingen en rugleuning van de voorstoelen 30% dunner zijn dan normale exemplaren, is er meer beschikbare ruimte voor de passagiers achterin. Het interieur komt in vier kleurinstellingen en is o.a. met een groot glazen dak of als dak met zonnepanelen beschikbaar. 

Technische specificaties

De Hyundai Ioniq 5 komt zowel als met achterwielaandrijving als vierwielaandrijving op de markt. Beide uitvoeringen zijn verkrijgbaar met een 58 kWh en 72,6 kWh accupakket. 

Onder de motorkap vind je bij de instapversie een kleine accupakket en een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de achteras. De basisversie kan in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Als men de kleine accu combineert met vierwielaandrijving, krijg je een 72pk en 255 Nm sterke elektromotor op de vooras en een 88 pk met een 350 Nm sterke motor op de achteras. Dan is er ook nog een sterke versie met 235 pk en 605 Nm sterke motor die in 6,1 seconden naar de 100 km/u schiet. 

Het grotere accupakket van 72,6 kWh komt met krachtige elektromotoren. De variant met achterwielaandrijving heeft 218 pk en 350 Nm sterke motor. In 7,4 tellen sprint deze van 0-100 km/u. De topversie heeft een elektromotor van 91 pk en 255 Nm op de vooras en 211 pk en 250 Nm krachtige unit achterin. Deze versie met 606 pk en 605 Nm bereikt in 5,2 seconden de 100 km/u. 

De actieradius van deze elektrische auto ligt tussen de 470-480 kilometer. Alle versies hebben een topsnelheid van 185 km/u. Het basismodel weegt zo’n 1.800 kilo en het vierwielaangedreven topmodel 2.000 kilo. Afhankelijk van welke versie je neemt kan de Ioniq 5 zo’n 1.600 kilo trekken. De auto kan in 18 minuten van 10 tot 80% vol te laden. Ook kan de auto overweg met  400V- en 800V. Ook leuk is dat deze auto andere apparaten en andere auto’s kan opladen met een maximum laadvermogen van 3,6 kW. 

Safety first!

De Ioniq zit vol met passieve en actieve veiligheidssystemen. Assistenten zoals de Forward Collision-Avoidance Assist, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist en Safe Exit Assist. Daarnaast ook systemen zoals intelligente adaptieve cruise control, automatisch grootlicht, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Parking Collision-Avoidance Assist  en Remote Smart Parking Assist. Dankzij de Highway driving assist kan de auto semi-autonoom rijden op de snelweg. 

Op de agenda

Nederland behoort tot de paar gelukkige landen waar een speciale introductieversie beschikbaar komt. De prijs van de bijzondere Ioniq 5 Project 45 bedraagt €58.995. De serie bestaat uit slechts 3.000 auto’s en is de eerste reeks die beschikbaar komt. De Ioniq 6 en 7 staan al op de planning.

Bron: Autoweek