Nationaal occasion onderzoek

SUV

Nationaal occasiononderzoek

Het nationale occasion onderzoek 2019 heeft een paar leuke feitjes opgeleverd, waarvan wij er hier graag een paar voor jou op een rijtje zetten.

Klein en hoog

De populariteit van kleine auto’s uit het B-segment stijgt. Maar ook verschuift de voorkeur van autokopers steeds meer naar SUV’s, met name de mini en middelgrote SUV’s. Deze groei gaat ten koste van de auto’s in het D-segment, het sportieve segment en de grote MPV’s.

Premiummerken

Vooral Mini, Porsche en Tesla springen eruit qua stijging in de premiummerken. Toyota en Skoda groeien gestaag, terwijl Ford en Fiat een daling laten zien. Wel blijft de Europese top 5 onveranderd, met op 1 Volkswagen, gevolgd door Peugeot, Opel, Renault en Ford.

Groei bedrijfsauto’s

Er werden 4,6% meer occasions verkocht. Bij autobedrijven lag deze groei vooral bij jonge bedrijfsauto’s tot 5 jaar (+32%). De grootste groei was te zien in het segment van de grote bedrijfsauto’s. Veel bedrijven kopen geen nieuwe, maar een gebruikte bedrijfsauto vanwege fiscale motieven. Naar bedrijfsauto geconverteerde personenauto’s worden minder verkocht, waar ook vaak fiscale motieven aan ten grondslag liggen.

De Clio naar plaats 4

De Renault Clio is gestegen van plaats 6 naar 4. Hiermee haalt het de populaire Ford Focus en de Opel Astra in.

Europese merken domineren

Alle grote Europese top 10 merken zijn gestegen, zoals Mercedes, Renault en Iveco. De verkoop van kleinere Aziatische merken is daarentegen afgenomen.

Import

Er zijn vooral veel auto’s jonger dan 5 jaar geïmporteerd. De import van auto’s jonger dan 1 jaar verdubbelde bijna. Mini SUV’s zijn vooral in trek en de merken Volkswagen en Renault staan op plek 1 en 2.

Statijden nog korter

De statijden van personenauto’s liepen nog verder terug. Occasions stonden in 2018 gemiddeld 10.7 dagen korter te koop dan in 2012. Statijden van SUV’s nemen ook af, terwijl de statijd van diesels langer wordt. Tesla is het merk met de kortste gemiddelde statijd en de Volvo XC40 het model met de kortste statijd. Ook daalt de statijd van jonge bedrijfsauto’s.

Bron: VWE Automotive &  AM Automobiel Management