Ik krijg een elektrische auto, wat is de actieradius op snelwegtempo?

| Geschreven door Laurens Keijzer - Financial Lease Adviseur
electric-drive

Het is bijna zover, je nieuwe elektrische auto welke je via www.financialleasezzp.nl geleased heeft staat op het punt om afgeleverd te worden door Auto Financier Nederland.

Hartstikke spannend natuurlijk, want hoe zal de auto bevallen? Je hebt nog genoeg vragen voordat de auto zal worden afgeleverd, maar misschien wel de belangrijkste vraag zal zijn: Hoe ver kom ik met een volle acculading?

Voor sommige mensen is die gedachte alleen al genoeg voor slapeloze nachten…

Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure

Sinds kort moeten autofabrikanten het verbruik van een auto uitdrukken volgens de ‘Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’ (WLTP). Deze is wereldwijd hetzelfde en zou realistischer moeten zijn dan zijn voorganger: de NEDC test. Onder andere door de langere testafstanden en strengere eisen aan de meetomstandigheden. Dit geeft natuurlijk een mooi beeld van het verbruik.

Maar hoe zit het in de praktijk?

Hoe het werkelijk is, zal de praktijk moeten uitwijzen. Net zoals bij een auto met verbrandingsmotor is het rijbereik van een elektrische auto sterk afhankelijk van meerdere dingen. Voorbeelden hiervan zijn het rijgedrag van de bestuurder, de belading van de auto en de rijomstandigheden zoals het weer en waar er gereden wordt.

Rijd je gedurende langere tijd op hoge snelheid op een snelweg? Dat kost alle auto’s relatief meer energie, doordat de luchtweerstand aanzienlijk toeneemt. Uiteraard ben je dan wel eerder op de bestemming, maar de actieradius van je elektrische auto neemt af.

In het filmpje van EV youtuber Bjorn Nyland test hij de nieuwe Kia Niro EV op de snelweg bij ongeveer 120 km/h.

De geteste auto heeft een 64kWh batterij, wat volgens de WLTP-testcyclus goed is voor een rijbereik van 485 km. In het filmpje krijg je een goed beeld van het praktisch rijbereik bij het snelwegtempo zoals we dat ook in Nederland hebben.

Het resultaat?

Van de opgegeven 485 km blijft er bij snelwegtempo een kleine 300 km over, een ruim verschil..  Mocht je er onder het rijden achter komen dat dit toch te weinig is, dan kun je natuurlijk langzamer gaan rijden door gezellig achter een vrachtauto te kruipen om zo je bestemming te halen, maar je kunt ook bij een snellaadstation stoppen om de accu van de auto in een mum van tijd bij te laden.