Crisis in de bestelautomarkt: registraties kelderen met 83,5% in mei 2025

| Geschreven door Bas
bedrijfswagen-verkopen-2025-nieuw-bpm

Waar de personenautomarkt voorzichtig aantrekt, zakt de markt voor nieuwe bestelauto’s verder weg in een ongekende vrije val. In mei 2025 werden er slechts 1.303 nieuwe bestelauto’s geregistreerd – een daling van maar liefst 83,5% ten opzichte van mei 2024. De nieuwe BPM-regels werpen hun schaduw vooruit.

bestelbus-verkopen-2025

BPM zorgt voor marktinstorting

Sinds 1 januari 2025 geldt er ook voor ondernemers BPM op nieuwe grijs kenteken-bestelauto’s. Waar ondernemers voorheen konden rekenen op fiscale vrijstelling, lopen de kosten nu snel op. Het gevolg: massale uitstelgedrag en een historisch lage vraag.

Tussen januari en mei 2025 zijn er slechts 7.957 nieuwe bestelauto’s geregistreerd. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar waren dat er 37.166. Dat betekent een daling van 78,6% in vijf maanden tijd.

De cijfers op een rij

Registraties in mei 2025: 1.303 (tegenover 7.889 in mei 2024)

Daling t.o.v. vorig jaar: -83,5%
Registraties jan–mei 2025: 7.957
Daling t.o.v. jan–mei 2024: -78,6%

bestelbus
bedrjfswagen-verkopen-20250

Ford nog marktleider, maar hoe lang nog?

Ondanks de enorme daling voert Ford nog steeds de ranglijst aan bij nieuwe bestelauto’s, met een marktaandeel van 18,6%. Volkswagen (15,7%) en Renault (14,6%) volgen.

Ford speelt goed in op de bpm verhoging van bedrijfswagens door benzine hybride modellen in de spotlight te zetten. Hiervan neemt Ford de BPM voor zijn rekening. Omdat er amper BPM op benzine hybride modellen zit kost dit Ford niet al te veel.

Maar de vraag is hoelang deze posities nog relevant blijven: de hele markt is zwaar ingezakt.

Prognoses worden teruggeschroefd

Brancheorganisaties BOVAG en RAI hielden begin dit jaar nog rekening met 50.000 nieuwe bestelauto’s in 2025. Die prognose lijkt inmiddels onhaalbaar. Analisten van AUMACON hebben hun verwachting bijgesteld naar slechts 38.000 stuks – nog niet een derde van de bijna 130.000 die vorig jaar werden geregistreerd.

Financial lease auto
0c8a6487-bewerkt

Wat betekent dit voor ondernemers?

Voor veel zzp’ers en mkb’ers is een nieuwe bestelauto in 2025 ineens duizenden euro’s duurder geworden. De BPM-bijtelling maakt vooral compacte modellen zoals de Volkswagen Caddy of Ford Transit Connect fors minder aantrekkelijk. 

Daardoor groeit de interesse in het alternatief: financial lease van bestelbussen met een eerste toelating in 2024 (zonder BPM)

Opvallend: ook elektrische bedrijfswagens vallen onder de BPM-vrijstelling, wat ze plotseling interessanter maakt – zeker voor ondernemers met lage actieradiusbehoefte.

Nieuwe bedrijfswagen verkopen zwaar onder vuur

De bestelautomarkt ligt op zijn gat. De combinatie van hogere kosten en fiscale veranderingen zorgt voor onzekerheid en uitstel. Voor ondernemers blijft financial lease van een gebruikte bestelauto voorlopig de meest betaalbare optie.

Kans voor Nederlandse bedrijfswagen kopers

Tegelijkertijd is de voorraad gebruikte bedrijfswagens met een 2024 kenteken bij de Nederlandse autodealers enorm groot. Momenteel heb je op FinancialLeaseZZP.nl keuze uit meer dan 2.000 bedrijfswagens met een 2024 toelating die BPM vrij zijn en nog geen kilometers hebben gereden.

- p/m

Nieuws