BPM omhoog, auto verkoop gedaald

bpm

In juli 2020 wordt de BPM aangepast op de nieuwe WLTP testmethode. De nieuwe WLTP methode is strenger, maar wel beter. Hierdoor is het officiële verbruik van bijna alle auto’s omhoog gegaan. Dit betekent niet dat ze ook echt minder zuinig zijn geworden, maar de waarde van de WLTP methode ligt dichter bij de werkelijkheid. Dit heeft gevolgen voor de hoogte van het BPM bedrag.

BPM eerder omlaag?

BPM is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Deze belasting wordt berekend over de CO2 uitstoot van de auto. Voorheen bepaalde de NEDC testprocedure de CO2 uitstoot. Nu is er dus de nieuwe, betere WLTP testmethode, waardoor over een benzine auto gemiddeld €800 meer BPM moet worden betaald en over een diesel maar liefst €2000. Volgens de autobranche dalen de verkopen al maanden dankzij de verhoging van de BPM en willen ze niet tot juli 2020 wachten met de aanpassing van de BPM.

Heel veel minder auto’s

Van januari tot en met juli 2019 werden er ruim 10% minder auto’s geregistreerd in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Deze daling is groter dan in de rest van Europa. Voor veel mensen wordt een nieuwe zuinige auto onbetaalbaar, terwijl het juist van belang is dat het wagenpark verduurzaamt.