Verdienmodel van de autodealer zal veranderen

Verdienmodel van de autodealer staat onder druk

autodealer-verdienmodel-veranderd

Het verdienmodel van de autodealer gaat veranderen. Steeds meer autofabrikanten willen auto’s direct online gaan verkopen aan klanten. Met de oog op de toekomst zullen er steeds meer elektrische auto’s komen en verdwijnt ook het aanbod van brandstof auto's meer naar de achtergrond. Dit heeft als gevolg dat er ook minder onderhoud nodig is.

Autofabrikanten gaan online

Verschillende autofabrikanten kiezen voor het ‘Tesla-model’. Volvo en Volkswagen hebben al naar buiten gebracht het net als Tesla te willen aanpakken in de toekomst. Daarbij schakelt de fabrikant direct met de klant, waardoor de fabrikant een deel van het verdienmodel van de autodealer afpakt. 

Lees ook: Volvo produceert van 2023 alleen nog elektrische auto's

Afspraken tussen dealer en fabrikant

De vraag is of de omschakeling zomaar kan. De autofabrikanten hebben namelijk afspraken met de dealers. Als ze die goede relatie willen behouden, moeten er andere afspraken worden gemaakt waar ook de autodealer wat aan heeft. De fabrikant en dealer blijven elkaar namelijk nodig hebben, ook in het ‘Tesla-model’. 

Dit heeft te maken met het maken van een proefrit en het inruilen van een oude auto. Echter zal de autodealer met het ‘Tesla-model’ een deel moeten inleveren, ze zien hun verdienmodel dus achteruitgaan.

Lees ook: Een proefrit maken? Let op deze zaken!

Uitdagingen voor de autodealer

Aangezien er in de toekomst meer wordt gefocust op de uitbreiding van het elektrische aanbod, zal er in de toekomst ook minder onderhoud nodig zijn. De ene na de andere fabrikant brengt naar buiten zich in de toekomst te richten op elektrische auto’s. Een nieuwe uitdaging voor autodealers, want elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig. En voor onderhoud aan de auto gaan mensen naar de dealer. Daarmee verdwijnt dus ook weer een deel van het verdienmodel van de autodealer. 

Een toekomst met minder autodealers

De nieuwe veranderingen hebben grote gevolgen. De verwachting is dat alleen grote dealers overeind blijven. Nederland heeft ontzettend veel autodealers (circa 400) en daar blijven straks nog maar een stuk of 100 á 150 van over. Toch zal de autodealer nooit helemaal verdwijnen. Ze zullen mee moeten gaan met de tijd en een andere rol oppakken. 


Bron: RTL Nieuws