Te weinig laadpalen in Nederland? Het aantal volledig elektrische auto’s neemt met de dag toe in Nederland. Volgens Enpuls neemt het tekort aan laadpalen daardoor toe. Veel elektrische rijders zouden regelmatig naast een plek bij de laadpaal grijpen.
Scheef tussen verkochte EV’s en laadpalen
De meeste gemeenten zouden pas nieuwe laadpalen plaatsen wanneer de individuele autobezitters daarom vragen. Echter doen lang niet alle bezitters van een elektrische auto een aanvraag voor een publieke laadpaal.
Elektrisch rijden wordt steeds populairder
Steeds meer automobilisten zien een elektrische auto wel zitten. Uit onderzoek van Pricewise blijkt dat een derde van de Nederlandse automobilisten een elektrische auto wel ziet zitten. Eén op de 10 wil daar vooralsnog niets van weten. De hoge prijs van een elektrische auto en actieradius angst zouden daarin een rol spelen.
Nieuwe aanpak
Empuls pleit voor een nieuwe aanpak van het probleem. Op basis van de bezetting van laadpalen in een buurt moet door de gemeente worden besloten om het netwerk daar uit te breiden. Op deze manier kan er op tijd laadpalen geplaatst worden op plekken waar het echt nodig is.
Subsidiepot in 2021 weer aangevuld
De subsidiepot in 2020 was snel leeg, maar vanaf 1 januari 2021 wordt deze weer aangevuld met 27,9 miljoen euro. Als je in 2021 een nieuwe elektrische auto koopt kun je 4000 euro subsidie krijgen en 2000 euro voor een occasion.
Bron: Autowereld