Hoe kan het dat bepaalde auto's sneller in waarde dalen dan andere?

Je koopt twee vergelijkbare auto's op hetzelfde moment voor dezelfde prijs. Drie jaar later is de ene nog €20.000 waard, de andere amper €12.000. Hoe kan dat?

De afschrijving van auto's is geen black magic - er zitten logische patronen achter. Wie ze begrijpt, kan duizenden euro's besparen.

De basisfactoren die iedereen kent

Laten we beginnen met de voor de hand liggende zaken. Sommige merken en modellen behouden hun waarde beter dan andere. Auto's met een goede (lees betrouwbare) reputatie schrijven vaak minder af. Deze zijn tweedehands erg gewild.

De grote drie:

Leeftijd: Een nieuwe auto verliest soms al 25% van de waarde in het eerste jaar
Kilometerstand: Hoe meer kilometers, hoe lager de waarde
Onderhoud: Een auto met achterstallig onderhoud of met 'werk' (benodigde reparaties of schadeherstel) is minder waard

Dat weet iedereen. Maar waarom schrijft een Tesla Model 3 langzamer af dan een BMW 3-serie van hetzelfde bouwjaar? Waarom houdt een gele Porsche zijn waarde beter dan een grijze? Daar wordt het interessant.

Merk en populariteit: de onzichtbare hand van de markt

Een ander voorbeeld is de immense populariteit van SUV's en crossovers. Hoewel die technisch vaak hun basis delen met hatchbacks, sedans en stationwagens, behouden SUV's veel beter hun waarde door de grote vraag.

Waarom dit gebeurt:

  • Vraag en aanbod bepalen de prijs
  • Populaire modellen blijven gewild op de tweedehandsmarkt
  • Gewilde auto's als compacte cross-overs schrijven relatief gezien weinig af op dit moment


Voorbeelden uit de praktijk:

Volkswagen Tiguan: wereldwijd bestverkoper, beperkte afschrijving
Toyota Yaris Hybrid: grote vraag door hoge brandstofprijzen
Tesla Model 3: hoge nieuwprijs, maar procentueel gezien daalt de waarde van de auto het minst

Brandstof: de grote gamechanger

Hier wordt het pijnlijk voor veel autobezitters. Met een grote diesel gaat het daarentegen een stuk harder met de afschrijving.

Waarom diesels hard afschrijven:

  • Milieuzones sluiten oude diesels uit
  • Imagoschade na dieselgate
  • Overschot op de markt door voormalige belastingvoordelen

Het gevolg hiervan is dat dit type auto in grote getalen op de occasion markt komt. Maar omdat het financiële voordeel weggevallen is, is de vraag een stuk lager.

Elektrische auto's: De afschrijving elektrische auto ligt in de praktijk vaak hoger dan bij brandstofauto's. Dat komt vooral door drie samenhangende factoren. Ten eerste ontwikkelt de techniek zich razendsnel.

Segment en nieuwprijs: groter = meer verlies

Vaak wordt er veel betaald aan belasting, kosten ze meer brandstof en ze hebben meer waardevermindering per jaar. In vergelijking met een kleine auto kan de afschrijving oplopen tot 20% per jaar.

Waarom grote auto's harder afschrijven:

  • Hoge aanschafprijs = grotere absolute afschrijving
  • Kleinere doelgroep dan compacte auto's
  • Hogere onderhoudskosten schrikken tweedehandskopers af
  • Status-symbolen zijn gevoeliger voor trends

Opties en uitvoering: wat essentieel is verschilt per segment

Hier wordt het complex. Een instap BMW 5-serie zonder navigatie en met stoffen bekleding? Verkoopt slecht. Dezelfde specificatie bij een Dacia Sandero? Helemaal prima.

Per segment verschilt wat essentieel is:

Luxe segment (BMW 5-serie, Mercedes E-klasse, Audi A6)

Moet hebben:

  • Leder bekleding (stof is dodelijk voor restwaarde)
  • Navigatiesysteem
  • Automatische transmissie
  • Climate control
  • Metallic lak

Nice to have maar niet cruciaal:

  • Sportstoel, panoramadak, premium audio

Compacte klasse (Golf, Focus, Corsa)

Moet hebben:

  • Airconditioning
  • Centrale vergrendeling
  • Elektrische ramen

Maakt niet zoveel uit:

  • Type bekleding, navigatie, automaat vs handbak

SUV/Crossover segment

Moet hebben:

Kleur: de verrassende waarheidsmaker

Dit gaat alle intuïtie tegen. Volgens het onderzoek is geel de meest waardevaste kleur voor een auto. De afschrijving na drie jaar is slechts 13,5 procent, tegenover een gemiddelde van 22,5 procent.

De top 5 waardevaste kleuren:

Geel - 13,5% afschrijving na 3 jaar
Beige - 18,5% afschrijving
Oranje - 20% afschrijving
Groen - 21% afschrijving
Rood - 21% afschrijving

Slechtste kleuren:

Goud - 34,4% afschrijving
Paars - 32% afschrijving
Zwart - 28% afschrijving

Waarom dit zo werkt: Het onderzoek verklaart de populariteit als volgt: juist omdat geel en oranje geen alledaagse kleuren zijn, is de vraag groter dan het aanbod. Dat leidt tot hogere prijzen voor auto's met deze kleuren op de tweedehandsmarkt.

De kleurparadox per autotype

Hier wordt het echt interessant. Het zijn vooral mensen die speciale auto's (Ferrari, Lamborghini, Porsche, BMW M3/ M4,…) bestellen, die voor een opvallend kleurtje kiezen. Auto's die sowieso minder snel afschrijven dus.

Sportauto's: Felle kleuren horen erbij

  • Een gele Lamborghini? Perfect
  • Een grijze Lamborghini? Saai en minder gewild

Kleine stadsauto's: Opvallende kleuren kunnen

  • Gele Fiat 500? Charmant
  • Gele Mercedes S-Klasse? Vreemd

Gezinsauto's: Neutrale kleuren werken beter

Een Barbie-roze Fiat kan snoezig zijn, maar de vraag is gerechtvaardigd of het de juiste uitstraling voor uw bedrijf heeft

Leeftijd van de doelgroep

Dit is een onzichtbare maar krachtige factor. Zulke restricties gelden overigens ook voor bepaalde typen lak. Maar dan om andere redenen. Zo zijn two tone- en parelmoerlak kostbaarder om te repareren.

Voorbeelden:

Kleine automaat met hoge instap: Ideaal voor ouderen, die rijden liever niet met een felgele auto rond
Sportauto: Jonge kopers willen juist opvallen
Lease-auto: Zakelijke uitstraling vereist neutrale kleuren

Verwachte reparatiekosten: de verborgen kostenpost

Wat de waarde vermindert door hogere (te verwachten) kosten voor reparaties en onderhoud.

Wat kopers afschrikt:

  • Merken met slechte reputatie voor betrouwbaarheid
  • Modellen met bekende zwakke punten
  • Auto's waarvan onderdelen duur zijn
  • Complexe techniek die alleen dealers kunnen repareren

Wat kopers aantrekt:

  • Merken als Toyota, Honda, Mazda (betrouwbaarheidsreputatie)
  • Eenvoudige, bewezen techniek
  • Breed dealernetwerk
  • Beschikbaarheid van aftermarket onderdelen

Zeldzaamheid vs praktisch

Zeldzaamheid van bepaalde modellen kan er ook voor zorgen dat ze, ongeacht de leeftijd, een stabiele prijs weten te behouden.

Twee kanten:

Te zeldzaam: Moeilijk verkopen, weinig interesse
Net zeldzaam genoeg: Exclusiviteit trekt kopers aan

Voorbeelden:

  • Porsche 911 in goede staat: zeldzaam en gewild
  • Lancia Thema: zeldzaam maar ongewild
  • BMW M3: beperkte productie, altijd gewild

Praktische tips voor kopers en verkopers

Als je koopt met oog op restwaarde:

  • Kies populaire modellen in populaire segmenten
  • Vermijd diesels tenzij je veel kilometers maakt
  • Let op essentiële opties voor het segment
  • Kies sportauto's in felle kleuren, gezinsauto's neutraal
  • Koop jonge occasions (2-3 jaar) om de grootste afschrijving te ontlopen

Als je verkoopt:

  • Timing: Verkoop voor grote vernieuwingen of nieuwe modellen
  • Onderhoud: Laat groot onderhoud doen voor verkoop
  • Presentatie: Eerste indruk bepaalt veel
  • Marktsegment: Weet wie je doelgroep is

De toekomst: wat komt eraan?

Trends die afschrijving beïnvloeden:

  • Elektrificatie verandert alles
  • Milieuzones worden strenger
  • Autonome rijfuncties worden standaard
  • Carsharing vermindert vraag naar bezit

Wie dit begrijpt, kan anticiperen op waardeontwikkelingen.

Bij FinancialLeaseZZP.nl houden we deze trends scherp in de gaten. Of je nu wilt leasen of kopen - we zorgen dat je keuze toekomstbestendig is.

Wil je weten hoe jouw auto-keuze uitpakt?

Vraag advies over restwaarde en ontdek welke factoren voor jouw situatie het belangrijkst zijn. We rekenen uit wat slimme keuzes je kunnen opleveren. En adviseren jou welke auto's juist amper afschrijven.

Want bij auto's win je geld door slim te kiezen, niet door toeval.