10 miljoen auto's in Nederland: de 10 gekste feitjes die je niet wist


Nederland heeft een mijlpaal bereikt. En niemand had het door.

Op een zonnige augustus dag in 2025 rolde er ergens een auto de weg op die de teller op 10 miljoen zette. Geen fanfare. Geen lint. Gewoon nog een kenteken erbij. 

10 miljoen auto's. Als je die wilt parkeren dan heb je 17 duizend voetbalvelden nodig. Als je ze achter elkaar parkeert dan kun je rond de wereld. Als je ze op elkaar stapelt dan heb je een toren die bijna 2 keer zo hoog is als de hoogste berg.

Maar achter dat getal zitten verhalen. Gekke statistieken. Dingen die je doen denken: wacht, hoe kan dat?

We doken in de cijfers. En vonden dingen die je waarschijnlijk niet wist over ons wagenpark.

1. Er zijn bijna evenveel auto's als mensen met een rijbewijs

Begin 2025 hadden 11,8 miljoen Nederlanders een rijbewijs. En nu rijden er 10 miljoen auto's rond.

Dat betekent: 0,85 auto per rijbewijshouder.

Anders gezegd: bijna iedereen met een rijbewijs heeft een auto. Of kent iemand die er een heeft. Of deelt er een. Of staat op de wachtlijst.

Het gekke? Niet iedereen met een rijbewijs heeft een auto. Maar sommigen hebben er twee. Of drie. De gemiddelden liegen niet, maar de werkelijkheid is diverser dan je denkt.

2. Volkswagen is koning, maar bijna niemand rijdt in hetzelfde merk

Van de 10 miljoen auto's rijden er 1,16 miljoen Volkswagens rond. Dat is 11,6%. Nummer 1 met afstand.

Maar hier komt het: bijna dubbel zoveel auto's (buiten de top 15 merken) zijn van merken die je nauwelijks tegenkomt. Obscure Chinese merken. Oude Amerikaanse imports. Italiaanse rariteiten.

Ons wagenpark is dus super divers. Je denkt dat iedereen in een Golf of Polo rijdt. Maar de werkelijkheid? Er rijden honderden merken rond die je vergeten was dat ze bestonden.

Top 3 merken:

3. De populairste bouwjaren zijn 2018 en 2019 (maar dat klopt niet met de verkoop)

In 2018 en 2019 reden er meer dan 540.000 auto's per jaar de weg op. Dat zijn de twee meest voorkomende bouwjaren nu.

Maar hier komt het rare: de nieuwverkoop in die jaren was minder dan 450.000 stuks per jaar.

Hoe kan dat? Import. Massaal. Duitsland, België, Frankrijk. Jonge tweedehands auto's stromen Nederland binnen. Goedkoper dan nieuw. Minder BPM. En toch bijna nieuw.

Dus de auto's zijn er wel. Maar ze zijn niet hier verkocht.

4. Nederland heeft het oudste wagenpark van West-Europa

Gemiddelde leeftijd van een Nederlandse auto: 12,2 jaar.

Ter vergelijking: in Duitsland is dat 9,8 jaar. In België 9,5 jaar. Zelfs in Spanje rijden ze nieuwer.

Waarom? Omdat auto's duur zijn. Nieuwe auto's zijn nog duurder. En Nederlanders zijn zuinig.

Plus: auto's gaan langer mee. Een Toyota van 12 jaar? Die doet het nog prima. Een Volvo van 15 jaar? Gewoon doorrijden.

Waarom nieuw kopen als oud nog werkt?

5. De gemiddelde catalogusprijs is in 20 jaar verdubbeld

In 2005 kostte een gemiddelde nieuwe auto 25.000 euro. Nu? 50.000 euro.

Verdubbeld. In 20 jaar.

En toch betalen we gemiddeld minder BPM. In 2005 was dat net boven de 5.000 euro. Nu net onder.

Hoe kan dat? Omdat auto's schoner zijn geworden. Lagere CO2-uitstoot betekent lagere BPM. Dus fabrikanten maken duurdere auto's, maar de overheid ziet er minder van.

Jij betaalt meer voor de auto. Maar minder aan de fiscus. Of dat een goede deal is, mag je zelf bepalen.

6. Eén op de vijf auto's heeft nog een openstaande terugroepactie

Van de 10 miljoen auto's hebben er 500.000 een openstaande terugroepactie. Dat is 5%.

Oftewel: één op de twintig auto's moet eigenlijk terug naar de garage. Maar de eigenaar weet het niet. Of weet het wel, maar doet er niks mee.

Dieselgate. Airbags die niet werken. Remmen die falen. Software die niet klopt.

De fabrikant stuurt een brief. Maar hoeveel mensen lezen die echt?

7. Bijna een half miljoen auto's heeft geen geldige APK

450.000 auto's hebben een verlopen APK. Daarvan rijden er 265.570 al meer dan een jaar zonder.

Dat is illegaal. Gevaarlijk. En toch gebeurt het.

Waarom? Omdat mensen het vergeten. Of uitstellen. Of denken: ach, één maandje maakt niet uit.

Tot ze worden aangehouden. Of een ongeluk krijgen. En dan blijkt de verzekering niet uit te keren.

Maar goed, dat is voor later. Eerst nog even doorrijden. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze geschorst zijn, of in een bedrijfsvoorraad staan.

8. Nederlandse auto's worden steeds kleurlozer

In de jaren 70 was het wagenpark kleurrijk. Blauw, rood, geel, groen, oranje. Je zag het allemaal.

Nu? Grijs, zwart, wit. En als je geluk hebt, donkerblauw.

Het eerste kleurtje dat je tegenkomt in de statistieken is blauw. Daarna wordt het saai.

Waarom? Omdat kleur afschrijft. Een gele auto verkoop je moeilijker. Een grijze auto is veilig. Iedereen wil grijs.

Dus fabrikanten maken grijs. Dealers bestellen grijs. En wij rijden grijs.

Saai? Ja. Praktisch? Ook ja.

9. Slechts 16% van de auto's is nog bij de eerste eigenaar

Van de 10 miljoen auto's staan er 1,6 miljoen nog op naam van de eerste eigenaar.

Dat is 16%. De rest is doorverkocht. Soms meerdere keren.

Wat dat zegt? Dat Nederlanders niet lang in dezelfde auto blijven zitten. Gemiddeld rijd je 6 tot 8 jaar in een auto. Dan wordt het tijd voor iets anders.

Of je verkoopt hem. Of je ruilt hem in. Of je rijdt hem totaal loss en verkoopt hem voor onderdelen.

Maar trouw? Dat zijn we niet aan onze auto's.

10. Auto's staan 95% van de tijd stil

Je koopt een auto voor 30.000 euro. Je betaalt verzekering. Wegenbelasting. Onderhoud. Brandstof.

En dan? Staat hij 95% van de tijd stil.

Ja, je leest het goed. Gemiddeld rijdt een auto maar 5% van zijn leven. De rest van de tijd staat hij geparkeerd.

Op de oprit. Voor de deur. Op een parkeerplaats. Gewoon stil.

En toch kunnen we niet zonder. Omdat die 5% de momenten zijn dat we hem nodig hebben.

Naar werk. Naar de supermarkt. Naar vrienden. Op vakantie.

Die 5% bepaalt je leven. De andere 95% betaal je ervoor.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

Als je deze cijfers leest, denk je misschien: en nu?

Nou, dit:

Auto's worden duurder. Gemiddeld 50.000 euro voor nieuw. Dat is veel. Te veel voor de meesten. Maar via financial lease betaal je het in termijnen. En blijft je cashflow op peil.

Auto's worden ouder. Gemiddeld 12 jaar. Dat betekent dat tweedehands interessant is. Maar ook: dat onderhoud belangrijker wordt. Een jonge auto via lease scheelt hoofdpijn.

Auto's staan stil. 95% van de tijd. Dus als je een auto hebt, gebruik hem dan. Rijd ermee. Maak er kilometers mee. Anders betaal je voor niks.

Auto's elektrificeren. 11% is al elektrisch of hybride. Die trend stopt niet. Dus als je overweegt een auto te leasen, kijk dan naar elektrisch. Het wordt normaal.

Groei mee met je bedrijf

Misschien rijd je nu in een auto die goed genoeg is. Maar niet geweldig.

Over een jaar groeit je bedrijf. Meer klanten. Meer omzet. Meer reizen.

En dan past die auto niet meer.

Bij Financial Lease ZZP helpen we ondernemers die groeien. En we snappen dat groei niet volgens plan gaat.

Daarom kan je bij ons je contract openbreken. Overstappen naar een grotere auto. Of een nieuwer model. Tijdens de looptijd.

Je groeit. Je auto groeit mee.

Kijk op FinancialLeaseZZP.nl en ontdek wat de mogelijkheden zijn.

De conclusie? Nederland rijdt door

10 miljoen auto's. Dat is veel. Te veel volgens sommigen. Te weinig volgens anderen.

Maar feit is: we rijden. En we blijven rijden.

Ondanks de files. Ondanks de parkeerstress. Ondanks de prijzen.

Want die 5% dat we rijden? Die is het waard.

En wie weet ben jij straks degene die de 11 miljoenste auto de weg op rijdt.

Groei je mee? Kijk op FinancialLeaseZZP.nl voor het aanbod financial lease auto's, we hebben er meer dan 20 duizend verzameld. Staat hier de juiste auto niet tussen? Dan hebben we ook nog de keuze uit ruim een kwart miljoen importauto's die we van geselecteerde Europese partners aanbieden. Daarmee kunnen we het aantal auto's met Nederlands kenteken flink laten groeien.

Bron data: Kenteken.TV