Verdwijnt de startersaftrek?

De startersaftrek bestaat in 2026 nog en bedraagt €2.123. Deze aftrek komt bovenop de zelfstandigenaftrek van €1.200. Een kwalificerende starter kan in 2026 daardoor in totaal €3.323 aan zelfstandigenaftrek en startersaftrek toepassen.

Je krijgt de startersaftrek niet automatisch omdat je net bij de KvK bent ingeschreven. Je moet onder andere recht hebben op zelfstandigenaftrek en dus voldoen aan het urencriterium. Daarnaast gelden voorwaarden voor het aantal jaren waarin je ondernemer bent geweest en hoe vaak je de zelfstandigenaftrek eerder hebt gebruikt.

Volgens het Belastingplan 2027 wordt de startersaftrek in 2027 sterk verlaagd en stelt het kabinet voor de regeling vanaf 2028 helemaal af te schaffen. Ook de willekeurige afschrijving voor starters moet volgens de plannen per 2028 verdwijnen.

Voor starters wordt het daardoor steeds belangrijker om ook naar andere financiële en fiscale mogelijkheden te kijken. Moet je bijvoorbeeld investeren in vervoer voor je onderneming, dan kan financial lease voorkomen dat je de volledige aanschafprijs in één keer moet betalen.

Heb je nog geen jaarcijfers? Dat hoeft een aanvraag niet automatisch in de weg te staan. Lees meer over financial lease zonder jaarcijfers en een zakelijke auto leasen zonder aanbetaling.

Meer informatie voor beginnende ondernemers vind je ook in ons artikel over een auto regelen als startende zzp'er.

Let op: de maatregelen uit het Belastingplan 2027 moeten nog door de Tweede en Eerste Kamer.