Wanneer gaat de bestelautomarkt zich herstellen?
De bestelautomarkt zit in een diep dal. Waar 2024 nog een topjaar was, lijkt 2025 tot nu toe het tegenovergestelde te worden. In juli 2025 werden er volgens RDC slechts 1.671 nieuwe bestelbussen geregistreerd. Dat is een daling van maar liefst 78,9% ten opzichte van juli vorig jaar. En na zeven maanden staat de teller op 11.308 bestellers, waar dat er in 2024 op dit punt nog 53.842 waren – een afname van 79%.
Wat is er aan de hand?
De enorme terugval komt niet als donderslag bij heldere hemel. In 2024 werden er namelijk massaal bestelbussen aangeschaft om nog te profiteren van de BPM-vrijstelling voor ondernemers. Die regeling stopte op 1 januari 2025, wat leidde tot een ware run op nieuwe bestelbussen aan het einde van 2024. Die vervroegde aankopen zorgen nu voor een gat.
Wie verkoopt nog wél?
Hoewel de markt keldert, zijn er merken die het relatief goed doen:
- Ford voert de lijst aan met een marktaandeel van 20,6%.
- Volkswagen volgt met 17,1%.
- Renault staat op plek drie met 14,3%.
Opvallend is ook de groei van Maxus, dat met 290 verkochte voertuigen een stijging van 72,6% laat zien ten opzichte van 2024. Het laat zien dat elektrische bestelauto’s een opmars maken, ondanks de algehele malaise.
Komt er herstel?
Volgens de kenners zit er weer voorzichtig herstel in de pijplijn. De Nederlandse economie draait namelijk behoorlijk goed, en de bestelbus blijft een onmisbare schakel voor ondernemers. Denk aan bouwbedrijven, installateurs, koeriers en monteurs, zij kunnen simpelweg niet zonder.
De verwachting is dat veel ondernemers de aankoop van een nieuwe bestelbus dit jaar hebben uitgesteld, maar dat in de tweede helft van 2025 de vervangingsvraag op gang komt. Zeker als oudere bestelbussen tegen hun technische of fiscale houdbaarheidsdatum aanlopen.
Financial lease als oplossing
Juist in deze onzekere markt biedt financial lease van bijna nieuwe en gebruikte bestelauto's voor zzp’ers en mkb’ers een uitkomst. Je behoudt je werkkapitaal, hebt zekerheid over je maandlasten en profiteert van fiscale voordelen. Ook tweedehands bestelbussen zijn aantrekkelijk om te leasen, zeker nu het aanbod weer groeit door het afnemende aantal nieuwe registraties.
Bron: Aumacon