Vals adverteren met ex-btw auto's, weg ermee!

Initiatiefnemers Bas Oude Luttikhuis (MrWheelson) en Martijn Duivenvoorden (Leasebijtellingvriendelijk) zijn het manifest ‘Ex-btw, weg ermee’ gestart. De autobranche worstelt al een lange tijd met valsspelers. Er moet meer gelijkheid komen voor autobedrijven en daarbij ook meer duidelijkheid voor autokopers. Bedrijven en consumenten kunnen tekenen om duidelijk te maken dat er een einde moet komen aan vals adverteren.

Valse advertenties

Steeds meer Nederlandse autokopers zijn door de subsidieregeling en bewustwording, op zoek naar een gebruikte hybride of elektrische auto. Veel Nederlandse autobedrijven spelen daarop in en adverteren op grote schaal met deze auto’s op occasion portalen met prijzen exclusief BTW. Het gaat om auto advertenties waarin geadverteerd wordt met een prijs exclusief btw, terwijl het inclusief btw moet zijn. Veel autobedrijven tonen verkeerde prijzen en vermelden het ergens in hele kleine letters. De ACM heeft eerder aangegeven dat dit niet mag, maar grijpen verder niet in. 

Aanleiding

Aanleiding voor dit manifest is dat particuliere kopers steeds vaker voor een verrassing komen te staan wanneer ze op zoek zijn naar een auto. Dan lijken ze tegen een mooie deal aan te lopen, maar komt er alsnog nog btw bij. Dit staat in zulke kleine letters vermeldt, maar veel mensen begrijpen de kleine lettertjes niet en dat leidt tot veel verwarring en teleurstelling. Deze manier van adverteren zorgt ook voor oneerlijke concurrentieposities voor autobedrijven die zich wel netjes aan de regels houden. De autobedrijven die vals adverteren met de btw staan bovenaan in de zoekresultaten, omdat zo’n goede deal veel kliks oplevert, terwijl verkopers die de btw wel gewoon opnemen in hun prijs, ten onrechte ongunstiger uit de bus komen. 

Zakelijk

Bij auto's is alleen sprake van btw als de auto nieuw is of altijd zakelijk is gereden met terugvordering van btw. Wanneer een btw auto eenmaal verkocht is aan een particulier wordt deze auto een marge auto en dat zal altijd zo blijven. De 'ex-btw prijzen' spelen vooral bij jong gebruikte auto's die zakelijk zijn gereden. 

Verandering vereist

De initiatiefnemers roepen zowel de ACM als portalen op om op te treden. Autoriteiten horen op te treden tegen autobedrijven die de regel overtreden. Ze moeten harder aanpakken na een waarschuwen. Kortom, autoprijzen van personenauto’s moeten overal inclusief BTW. Het moet voor iedereen transparant en duidelijk zijn. Geen commercieel voordeel voor autobedrijven die niet eerlijk zijn en geen verrassingen meer voor de koper. Dat hoeft niet te betekenen dat btw-loze prijzen verboden zijn, maar het moet vooral duidelijker in beeld worden gebracht. Zo geeft Autotrack sinds kort weer of een prijs in-of exclusief btw is, ook kun je daar speciaal op zoeken. Wat heel veel bedrijven nu doen is het helemaal niet vermelden van de btw, zodat de prijs lager uitvalt. Achteraf moet de koper dan ineens nog de btw betalen, dat is verwarrend en zorgt voor teleurstelling bij de koper. 

Bron: MrWheelson