De Skoda Fabia is ruimer dan ooit. De vierde generatie van de Fabia heeft de overstap gemaakt naar het MQB A0-platform en is op elk gebied een stukje gegroeid. Vanaf november is de nieuwe generatie van de Skoda Fabia bij de Nederlandse autodealer te vinden zijn.
De eerste generatie kwam in 1999 op de markt. De Skoda Fabia is de op één na best verkochte auto van Skoda. Op plek nummer 1 staat de Skoda Octavia. Aangezien de Fabia een populair model is in Nederland is, verlengt Skoda graag het Fabia-succes met de vierde generatie.
De vierde generatie van de Skoda Fabia staat volledig op het MQB A0-platform, waar de derde generatie slechts op een paar onderdelen stond. De nieuwe generatie is een stukje langer geworden, namelijk maar liefst 11 centimeter langer dan zijn voorganger. De auto is 4,11 meter lang. In de breedte is de auto 5 cm groter geworden tot 1,79 meter. Daarnaast is de auto één centimeter lager geworden.
De auto is daarnaast een stuk ruimer geworden. 9,4 centimeter ruimer wel te verstaan. De wielbasis is toegenomen tot 2,56 meter. De Fabia is een stuk ruimer dan de Volkswagen Golf en ook de Polo wordt nu overtroffen qua formaat. De Fabia is 5 centimeter langer dan de Polo en ook de bagageruimte is een stuk groter met 380 liter. Daarmee heeft de auto 30 liter meer dan de Polo en 50 liter meer dan voorheen. Gooi je de achterbank helemaal plat dan heb je ineens 1.190 liter aan ruimte.
De nieuwe Fabia is voorzien van een 95 pk en 110 pk sterke 1.0 TSI’s. De 110 pk en 200 NM variant is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar ook als DSG7-automaat leverbaar. De auto accelereert in 9,7 seconden naar een snelheid van 100 kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 205 km per uur.
De 95 pk en 175 Nm krachtige 1.0 TSi is voorzien van een handgeschakelde vijfbak die zijn kracht naar de voorwielen stuurt. De auto heeft 10,6 tellen nodig om van 0 naar 100 kilometer per uur te sprinten.
In bepaalde Europese landen komt er ook een 65 pk 1.0 MPI en 80 pk met turboloze motor variant op de markt. De 80 pk variant heeft 15 seconden nodig om naar 100 km te sprinten. Ook komt er nog een 150 pk 1.5 TSI op de internationale leveringslijst, die in 7,9 tellen naar 100 km per uur vliegt. De topsnelheid van deze uitvoering ligt op 225 km per uur. Vooralsnog komt deze niet naar Nederland.
Het design van de vernieuwde Skoda is helemaal van deze tijd. De koplampen zijn een stuk platter en zitten hoog naast de grille. optioneel is de full-led exemplaren. De typische C-stijl heeft de generatiewissel weer overleeft en is dan ook typisch Fabia. De auto staat daarnaast op 14 of 15-inch stalen wielen of 15 tot 18-inch lichtmetaal. Het interieur van de Skoda Fabia ziet er strak en modern uit. Het interieur heeft veel weg van de Volkswagen Polo. De Fabia heeft een speels dashboard met ronde vormgegeven ventilatieroosters. Het stuurwiel is een tweespaaks exemplaar, maar je kunt ook een sportstuur met drie spaken bestellen. Het infotainmentsysteem steekt gedeeltelijk uit het dashboard. Deze is verkrijgbaar in een 6, 8 of 9-inch formaat. Voor het eerst is de Fabia ook verkrijgbaar met een virtual cockpit, een volledig digitaal instrumentarium met een diameter van 10,25-inch. Deze komt standaard met analoge klokken en ertussen een 3,5-inch informatiedisplay.
Skoda heeft daarnaast slimme gadgets toegevoegd aan het interieur. De voorstoelen zijn voorzien van rugleuningen de helemaal plat kunnen. Er is een usb-c aansluiting in de binnenspiegel voor een dashcam. Daarnaast is de auto voorzien van slimme opberg compartimenten, uitneembare bekerhouders en een zonnescherm voor het optionele panoramadak dat onder de hoedenplank kan worden opgeborgen. Ook op gebied van veiligheid is de auto goed voorzien. De auto bezit over een park assist, manoeuvre assist, travel assist en verkeersbordherkenning. Daarnaast zijn de systemen zoals de adaptieve cruise control, lane assist en side assist ook weer van de partij.
De prijzen van de Fabia volgen naar aanloop van de marktintroductie. Vanaf november zal de Skoda fabia verkrijgbaar zijn bij de Nederlandse dealers.
Bron: Autoweek