Rijhulpsystemen na schadeherstel

20-08-2019

Uit de moderne auto’s zijn rijhulpsystemen al niet meer weg te denken. Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) kunnen bijvoorbeeld je snelheid vasthouden en afstand bewaren, een noodstop maken, de auto binnen de rijstrook houden en helpen met het inparkeren. Vanaf 2022 moeten alle auto’s ook voorzien zijn van de basissystemen. We krijgen er dus allemaal mee te maken. Maar wat als je een (klein) ongeluk hebt gehad en/of je auto is beschadigd? Werkt het systeem dan nog net zo goed na herstel?

Het kalibreren van auto’s

Nieuwe auto’s zitten vol met camera’s, sensoren en verschillende technologieën voor bijvoorbeeld laserpulsen. Dit is allemaal zeer gevoelig materiaal en kan bij een kleine aanraking al ontregeld raken. Zonder dat je het weet functioneren de systemen dan niet meer zoals ze zouden moeten.

Zo zitten er bijvoorbeeld camera’s achter de voorruit en moet je er altijd voor zorgen dat je ruiten schoon zijn. Moet je ruit worden vervangen? Dan moeten ook al deze camera’s opnieuw worden gekalibreerd. Dit betekent dat alle systemen netjes worden af- en ingesteld, zodat ze weer als nieuw werken. In sommige gevallen (zo’n 10%) moet er dan een proefrit worden gemaakt. Er moet dan een specifieke situatie worden uitgezocht en die moet een aantal keren worden gereden.

Niet alleen bij de ruiten, maar ook achter de bumpers bevinden zich voor- en achterradars of lidars. Ook deze zijn zeer gevoelig.

Na kalibratie ontvang je een certificaat (als garantie) dat alle systemen weer dat doen wat ze moeten doen.

Vergoed of niet?

Niet bij alle merken is een kalibratie opgenomen in de onderhoudsbeurten. Het repareren van schade of vervangen van een ruit meestal wel. Ook zit er een verschil tussen het soort kalibratie. Informeer hier dus goed naar!

Één voordeel is dat dankzij alle rijhulpsystemen het aantal schades flink daalt. Er wordt een daling verwacht van ongeveer 23% minder schades in 2030.