Keert de autoverzekering uit bij chiptuning?


Chiptuning is het aanpassen van de software in het motormanagement van een auto om meer vermogen of koppel te krijgen. Maar met behulp van foutcodes kunnen ook emissie-foutcodes worden uitgeschreven of een EGR worden uigeschakeld. Veel ondernemers laten hun bus of leaseauto tunen om zuiniger te rijden of sneller op te trekken, maar de gevolgen zijn groter dan de meeste bestuurders denken.

De RDW en de Bovag beschouwen chiptuning als een technische wijziging aan het voertuig. Daarmee verandert de goedkeuring van de auto, en dat heeft directe gevolgen voor garantie, verzekering en aansprakelijkheid.

 
Wettelijke regels: wanneer mag het wel?

Volgens de RDW mag het motorvermogen van een auto niet zomaar worden verhoogd.
Als de vermogenswinst meer dan 20% bedraagt of het geluidsniveau verandert, is een herkeuring door de RDW verplicht. Zonder die keuring verliest de auto zijn typegoedkeuring en mag hij niet meer de weg op.

De Europese regels (UN ECE R156 en EU-typegoedkeuringsverordening, art. 33–34) stellen dat iedereen die software aanpast juridisch gezien de nieuwe fabrikant van het voertuig wordt. Daarmee ben je aansprakelijk voor alles wat er met de auto gebeurt.

Jurist Ekkehard Helmig: “Wie tuning uitvoert, geldt als fabrikant van het getunede voertuig en is volledig aansprakelijk volgens het product­aansprakelijkheidsrecht.

Wat betekent dit voor de autoverzekering?

Een verzekeraar mag schade weigeren te vergoeden als het voertuig niet meer voldoet aan de wettelijke eisen of niet overeenkomt met de fabrieksinstellingen. Volgens een rechterlijke uitspraak (beschreven in AMT, oktober 2025) kan een eigenaar volledig aansprakelijk worden gesteld na een ongeval met een getunede auto, zelfs als de tuning niet de oorzaak was.

De redenering: zonder legale goedkeuring had de auto niet op de weg mogen zijn.

Een verzekeringsexpert in AMT: “Zelf zou ik bij schade het voertuig van de tegenpartij volledig laten onderzoeken. De lease-auto van de tegenpartij was getuned? Bingo!

Bij een ongeval wordt dan geen schade uitgekeerd door de verzekeraar en draai je als bestuurder of ondernemer zelf op voor de kosten.

Voorbeeld uit de praktijk
Een treffend voorbeeld komt uit een uitspraak over een motorrijder die de achterbrug van zijn motor verlengde om sneller op te trekken. Een passagier viel van de motor en raakte zwaar gewond. De rechter oordeelde dat de motor door de wijziging niet meer voldeed aan de typegoedkeuring en dus niet de weg op mocht.

Het gevolg: de bestuurder was volledig aansprakelijk voor het letsel. Dezelfde redenering geldt bij chiptuning van auto’s: zonder herkeuring geldt de auto als onverzekerd.

Wat zeggen verzekeraars?

Univé: Tuning kan je verzekering ongeldig maken. Meld elke wijziging, ook softwarematig.
Independer: Zonder RDW-goedkeuring vervalt de dekking automatisch.
Allianz Direct: Elke aanpassing aan motor of elektronica moet vooraf worden gemeld, anders is schade niet gedekt.

Kortom: meld je tuning altijd. Wordt deze later ontdekt en blijkt dat er vermogen of emissie-instellingen zijn aangepast, dan kan de verzekeraar uitkering weigeren.

Wat als je een leaseauto tunet?

Bij een operational leaseauto is de leasemaatschappij de eigenaar van de auto. Zij eisen dat het voertuig in originele staat blijft, omdat garantie, restwaarde en verzekering gekoppeld zijn aan de fabrieksinstellingen. Wordt een auto zonder toestemming getuned, dan kan de leasemaatschappij:

  • de garantie afwijzen bij motorschade;
  • het leasecontract beëindigen;
  • de verzekering claimen weigeren.

Zelfs als je de software later “terugzet naar origineel”, kan de wijziging via het ECU-log nog steeds worden opgespoord. 

Bij financial lease ben je zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld onderhoud en de restwaarde. Hier zal het probleem minder spelen.

Technisch risico: meer uitstoot en slijtage

Bij chiptuning stijgt de verbrandingstemperatuur, wat de NOx-uitstoot sterk verhoogt.
Daarmee werkt het emissiebeheerssysteem niet meer zoals goedgekeurd, waardoor de auto bij controle of APK kan worden afgekeurd. Ook neemt de slijtage aan motor, turbo en koppeling toe, iets wat verzekeraars kunnen aanvoeren om schade niet te vergoeden.

Wat mag nog wél?

  • Een lichte eco-tuning binnen de fabrieksmarges kan legaal zijn.
  • Vermogenstoename onder 20 %, zonder overschrijding van emissie- of geluidsnormen, is toegestaan.

Elke wijziging moet gemeld worden aan RDW en verzekeraar. Wil je extra vermogen? Laat de aanpassing uitvoeren door een erkend bedrijf dat documentatie en garantieverklaring meegeeft.

Wel of geen chiptuning laten uitvoeren?

Chiptuning lijkt aantrekkelijk voor wie meer vermogen wil, maar de risico’s zijn groot:

  • De auto kan onverzekerd raken;
  • De fabrieksgarantie vervalt;
  • De leasemaatschappij kan het contract ontbinden;
  • Je wordt juridisch fabrikant van de auto.

Als je van plan bent om te gaan chiptunen dan is het in ieder geval verstandig om dat met een auto te doen die van jou is of met financial lease is ingezet. Bij een operational lease auto is het erg onverstandig en zijn de risico's enorm. Ook moet je de RDW en jouw verzekering op de hoogte brengen om problemen bij een schadegeval te voorkomen.