07-03-2019
Het aantal elektrische auto’s op de weg neemt exponentieel toe, nu en in de komende jaren. Echter, volgens laadpalen- en energiespecialist Alfen kan dit leiden tot meer problemen met het elektriciteitsnet.
De druk op het elektriciteitsnetwerk kan worden beperkt door energieopslag, het toepassen van smart chargers en een upgrade van het netwerk. Smart charging in combinatie met een elektrische auto gebruiken als ‘reservevermogen’ levert extra voordeel op voor de autogebruikers. Accu’s van elektrische auto’s zijn zeer geschikt om stroom in op te slaan. Deze stroom kan dan worden ontladen wanneer er meer behoefte is aan stroom, dit kan met zogenaamde Vehicle-to-Grid-laadpalen. Maar wanneer je in een wijk woont waar het elektriciteitsnet al redelijk verouderd is, dan is een upgrade van het net ook vaak noodzakelijk.
“Alfen heeft afgelopen jaar een omzet geboekt van 101,9 miljoen euro. Dat is 37 procent meer dan in 2017 en het dubbele van de omzet van vier jaar geleden. De aangepaste winst daalde echter van 4,9 naar 3,6 miljoen door hoge investeringen in ‘smart grid’ oplossingen en in energie-opslag.” Aldus Alfen in Automobiel Management.
Met het zogenaamde ‘slim laden’ kunnen zeer dure netwerkinvesteringen gedeeltelijk worden vermeden. Het idee hierachter is dat niet iedereen thuis komt van het werk, de auto aan de laadpaal zet en hem er laat staan tot de volgende ochtend, maar dat dit wordt verdeeld over de dag om piekmomenten en overbelasting te voorkomen. Daarnaast kan er een beperking worden ingesteld, zodat auto’s minder gaan laden wanneer een overbelasting dreigt. Wanneer er veel stroom uit zon of wind is, kunnen elektrische auto’s ook meer gaan laden.