Bijtelling voor een financial lease auto belangrijker dan schandaal
Wie maakt er zich druk om dat er gesjoemeld is met de software in Volkswagens? En dat de dieselauto’s van dit merk niet zo zuinig rijden als is voorgespiegeld? De gemiddelde financial lease rijder ligt er niet wakker van. Het enige wat we als leaserijder echt belangrijk vinden is: hoeveel procent bijtelling krijgen we privé als we een leasewagen rijden? Aan het Volkswagenschandaal stoort zich dus bijna niemand. Laat staan dat mensen hun geleasete bedrijfswagen met sjoemelsoftware willen laten aanpassen.
Maatregelen in de maak
Bij de rooskleuriger voorgespiegelde CO2 van de Volkswagens ging het om tests die beïnvloed werden bij de meting voor uitgestoten stikstofoxide. Het Duitse merk werkt er sindsdien hard aan om de eer te redden. Volgens een belangrijke man achter het bedrijf, Frank Witter, kunnen we binnen nu en enkele maanden hierover nieuws verwachten. Nieuws over het nieuwe beleid en nieuwe doelen als het gaat om financiële zaken. Dat schrijft hij namelijk aan TCI, dat aandeelhouder is bij Volkswagen. De topman liet ook weten dat het bedrijf nu op allerlei zaken moet letten. Van manieren om de foute software te compenseren en ontdekken hoe de oplichting kon ontstaan tot aanpassen van de cultuur waarin dit kon ontstaan. Dit en meer staat volgens hem binnenkort in Strategie 2025, zoals de nieuwe plannen heten.
Droevig gesteld met diesels
Onlangs onderzocht TNO of het de autobouwers al lukt om schonere diesels te produceren. En dat bleek een flinke teleurstelling op te leveren. Er gaapt een gat tussen de resultaten van toelatingstesten en de werkelijke CO2-uitstoot. En dat terwijl de resultaten van de test beslissend zijn of een wagen goedgekeurd wordt om deel te nemen aan het verkeer.
Merken met slechte dieselresultaten
TNO constateerde een aantal merken en modellen die bijzonder tegenvallen. Het gaat vooral om:
- Mercedes-Benz C220
- Volkswagen Passat CC
- Opel Zafira
- BMW 518
- Audi Q7
- Peugeot 308
Eén model zit qua uitstoot dicht bij de normen die Europa heeft opgesteld, namelijk de BMW 530. Met de uitslagen in de hand onderzoekt het onderzoeksinstituut nu samen met regeringen en autoconcerns welke manier van praktijkemissies berekenen en testen meer recht doet aan de werkelijkheid. Saillant detail: de onderzoekers durfden niet te stellen dat het gat tussen de test en de werkelijke uitkomsten tijdens het rijden ontstaan door fraude met software.