12-02-2019
De achtste generatie van de populaire Volkswagen Golf wordt in de loop van 2019 geïntroduceerd. Al zo’n 45 jaar geleden werd de eerste Golf op de markt gebracht en zijn er meer dan 35 miljoen van gebouwd! Hoe zorgt Volkswagen er toch steeds weer voor om nieuwe modellen op de markt te brengen die als best verkocht eindigen? Volkswagen staat niet bekend om extravagante ontwerpstijlen, zij hanteren: evolutie in plaats van revolutie.
In 1974 kwam de eerste Volkswagen Golf op de markt. Deze kreeg een watergekoelde viercilinder motor die voorin werd geplaatst, voorheen was de motor luchtgekoeld en werden ze achterin geplaatst. Van deze eerste versie zijn zo’n 6,8 miljoen exemplaren verkocht. Men viel voor deze leuke en handige kleine Volkswagen.
Een jaar later kwam een sportieve Golf op de markt, de GTI. Voor die tijd was de maximumsnelheid van 182 km/h erg hoog en ook reed hij naar de 100 km/h in 9 seconden. Dit bracht de racer in vele mannen naar boven.
In 1983 kwam de vernieuwde versie op de markt. Hierin werd onder andere de naam Volkswagen op de achterzijde van de auto vervangen door het logo van Volkswagen, zaten de buitenspiegels verder naar achteren en had de frontgrill zeven lamellen. Hij werd pas echt interessant in 1986, toen de veiligheid werd verbeterd met onder andere stuurbekrachtiging en vierwielaandrijving.
In 1991 werd de Volkswagen Golf III geïntroduceerd, in veel verschillende varianten. Hij kwam als drie- of vijfdeurs, stationwagen, hatchback en cabriolet. Vanwege de roestvorming bleek deze generatie niet zo succesvol als de vorige types.
De Golf IV, in 1997, werd serieuzer qua kwaliteit. Met 241 pk stond de eerste Golf R32 genoteerd. Ook ging het interieur erop vooruit en werden er betere materialen gebruikt. Deze generatie was verkrijgbaar in verschillende gradaties: Basis, Comfort, Trend en Highline.
De Golf V stond in het teken van veiligheid en werd geïntroduceerd in 2004. Hij werd daarom voorzien van verschillende airbags (front-airbags, hoofd-airbags en zij-airbags) en anti-whiplash hoofdsteunen.
In 2008 werd vervolgens de zesde generatie op de markt gebracht. Het uiterlijk veranderde nauwelijks, maar kreeg wel modernere opties, zoals de adaptive cruise control en led-dagrijverlichting. De Golf VI werd verkozen tot ‘World Car of the Year’.
In 2012 werd de Golf ruimer, zuiniger en lichter. Ook remt de Golf automatisch af na een botsing. In 2017 heeft deze huidige versie nog een kleine update gehad, omdat de nieuwe versie een jaar op zich liet wachten.
Ook heeft de elektrische E-Golf zijn intrede gedaan, met een actieradius van 190 km en een elektriciteitsverbruik van 12,7 kWh 100 km.
De nieuwe Golf, waarmee Volkswagen in de zomer van 2019 zal gaan beginnen met produceren, zal veel dingen zelf uit kunnen voeren. Het is nog niet te zeggen hoe ver de autonomie gaat. Wel weten we dat het dashboard sprongen voorwaarts maakt wat betreft de hightech, onder andere enorm brede schermen en kleine touchscreens i.p.v. knoppen op het stuur.
De nieuwste Golf komt niet in een elektrische variant. Dat zal Volkswagen schalen onder het I.D.-label. De Golf GTI en R komen wel met 1.5 liter TSI- en TDI-motoren. Dankzij een 48-volt boordspanning zijn bijvoorbeeld rem- en stuurbekrachtiging elektrisch, waardoor de benzinemotor ook bij het uitrollen kan worden uitgeschakeld.
Natuurlijk waren (en zijn) er nog veel meer varianten dan hierboven uitgelegd en zijn er gedurende de jaren meerdere aanpassingen geweest. Ben jij ooit trotse eigenaar geweest van een Golf? Welke uitvoering sprak jou het meeste aan?