Een hybride auto combineert een verbrandingsmotor (meestal benzine, maar soms diesel) met een elektromotor. Deze elektromotor wordt aangedreven door een accu die tijdens het rijden wordt opgeladen door regeneratieve remsystemen of, in het geval van plug-in hybrides, door externe laadbronnen zoals een laadpaal. Het concept van hybride auto's is ontstaan om het gat te dichten tussen conventionele brandstofauto's en volledig elektrische voertuigen (EV's).
Er zijn drie belangrijke categorieën hybride voertuigen:
Mild-hybride (MHEV): Deze voertuigen gebruiken een kleine elektromotor om de verbrandingsmotor te ondersteunen, maar kunnen niet volledig elektrisch rijden.
Volledige hybride (HEV): Deze voertuigen kunnen korte afstanden volledig elektrisch rijden, maar de elektromotor dient hoofdzakelijk om de verbrandingsmotor te ondersteunen.
Plug-in hybride (PHEV): Deze voertuigen hebben een grotere batterijcapaciteit en kunnen langere afstanden volledig elektrisch rijden voordat ze overschakelen naar de verbrandingsmotor.
Om hybride voertuigen beter te begrijpen, is het nuttig om enkele technische specificaties te bespreken, waaronder het voltage van de elektrische systemen. De meeste hybride auto's maken gebruik van hoogspanningsaccu's variërend van 100V tot 400V, afhankelijk van de prestaties van de elektromotor en de accucapaciteit.
Mild-hybride systemen hebben vaak een laag voltage, meestal rond de 48V. Dit is voldoende om kleine vermogensbehoeften te dekken, zoals het starten van de motor en het ondersteunen van de verbrandingsmotor tijdens acceleratie.
Volledige hybride en plug-in hybride systemen werken meestal op een spanning tussen 200V en 400V. Dit hogere voltage is nodig om krachtiger elektromotoren aan te drijven, die kunnen bijdragen aan volledig elektrische rijervaringen.
De prestaties van hybride auto's worden in grote mate bepaald door de gebruikte batterijtechnologie. Moderne hybrides maken gebruik van lithium-ion batterijen, die een hoge energiedichtheid hebben en efficiënter zijn dan de oudere nikkel-metaalhydride (NiMH) batterijen. Een plug-in hybride met een grotere lithium-ion batterij kan meer energie opslaan en dus langere afstanden elektrisch rijden.
Hogere energiedichtheid: Hierdoor kunnen batterijen meer energie opslaan in een kleinere en lichtere behuizing.
Snellere oplaadtijden: Plug-in hybrides met lithium-ion batterijen kunnen sneller worden opgeladen, wat zorgt voor minder wachttijd bij laadpalen.
Lager gewicht: Dit helpt de algehele efficiëntie van de auto te verbeteren, wat resulteert in een lager brandstofverbruik en een grotere elektrische actieradius.
Een van de grootste voordelen van een plug-in hybride auto is de mogelijkheid om langere afstanden volledig elektrisch te rijden. Dit is vooral nuttig voor dagelijkse woon-werkverkeer, aangezien je vaak volledig elektrisch kunt rijden zonder brandstof te verbruiken.
1. BMW X5 xDrive45e
Elektrische actieradius: 88 kilometer
Accucapaciteit: 24 kWh
Verbruik (brandstof): 1,2 liter per 100 km
Beschrijving: De BMW X5 xDrive45e is een luxueuze SUV die uitstekend presteert op zowel elektrisch rijden als lange afstanden met de verbrandingsmotor. Dankzij de grote batterij heeft het een van de hoogste elektrische actieradiussen in de plug-in hybride markt.
2. Volvo XC60 T8 Recharge
Elektrische actieradius: 78 kilometer
Accucapaciteit: 18,8 kWh
Verbruik (brandstof): 1,1 liter per 100 km
Beschrijving: Volvo staat bekend om veiligheid en duurzaamheid, en de XC60 T8 Recharge combineert dit met een indrukwekkende elektrische actieradius en een krachtige hybride aandrijflijn.
3. Mercedes-Benz GLE 350de
Elektrische actieradius: 100 kilometer
Accucapaciteit: 31,2 kWh
Verbruik (brandstof): 1,1 liter per 100 km
Beschrijving: De GLE 350de van Mercedes-Benz is een van de weinige plug-in hybrides die op diesel loopt, wat zorgt voor een laag verbruik op lange afstanden. De 100 kilometer elektrische actieradius maakt hem ideaal voor stedelijke ritten.
4. Ford Kuga PHEV
Elektrische actieradius: 56 kilometer
Accucapaciteit: 14,4 kWh
Verbruik (brandstof): 1,4 liter per 100 km
Beschrijving: De Ford Kuga PHEV is een betaalbare optie in de plug-in hybride markt en biedt een goede balans tussen prijs en elektrische actieradius.
5. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Elektrische actieradius: 75 kilometer
Accucapaciteit: 18,1 kWh
Verbruik (brandstof): 1,0 liter per 100 km
Beschrijving: De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid biedt een uitstekende combinatie van rijbereik, prestaties en betrouwbaarheid, wat het een aantrekkelijke keuze maakt voor consumenten die op zoek zijn naar een veelzijdige hybride SUV.
Vanaf 2021 zijn hybride auto's niet langer vrijgesteld van de extra belastingvoordelen die eerder golden. Dit betekent dat de wegenbelasting voor hybride auto's zal toenemen. Deze belastingverhoging hangt samen met de inspanningen van de overheid om de wegenbelasting meer af te stemmen op het daadwerkelijke gewicht en de CO2-uitstoot van voertuigen.
Het gewicht van de auto: Hybride auto's zijn zwaarder dan conventionele voertuigen vanwege de aanwezigheid van batterijen en elektromotoren. Dit verhoogde gewicht leidt tot hogere wegenbelastingtarieven.
CO2-uitstoot: Hoewel hybride voertuigen minder CO2 uitstoten dan conventionele auto's, hebben ze nog steeds een uitstootniveau dat wordt belast. De nieuwe belastingstructuur houdt hier rekening mee en past tarieven aan op basis van de CO2-uitstoot per kilometer.
Overheidsbeleid: De overheid heeft de stimuleringsmaatregelen voor hybride voertuigen afgebouwd om de overstap naar volledig elektrische voertuigen te bevorderen. Hierdoor zijn de belastingvoordelen voor hybrides sterk verminderd.
Deze belastingverhogingen hebben invloed gehad op de populariteit van hybride voertuigen in Nederland. In 2020 en daarvoor kozen veel consumenten voor hybride voertuigen vanwege de lagere belastingtarieven, maar sinds de verhoging zijn sommige consumenten overgestapt naar volledig elektrische voertuigen die nog steeds profiteren van belastingvoordelen zoals lage bijtelling en geen wegenbelasting.
Hybride auto's bieden een aantrekkelijk alternatief voor zowel volledig elektrische als conventionele brandstofvoertuigen. Met hun combinatie van lage uitstoot, lagere brandstofkosten en gedeeltelijk elektrisch rijden, bieden ze veel voordelen. Een hybride auto leasen kan dus een uitzoekende keuze zijn. Echter, de belastingverhogingen en de noodzaak van opladen bij plug-in hybrides kunnen voor sommige bestuurders nadelen vormen. De toekomst van hybride voertuigen ligt in de balans tussen verdere technologische ontwikkelingen en het belastingbeleid dat overheden zullen blijven aanpassen om een volledig elektrische toekomst te stimuleren.
Het is duidelijk dat de plug-in hybride markt blijft evolueren, met betere batterijtechnologie en hogere elektrische actieradius, wat hen een ideale keuze maakt voor bestuurders die nog niet volledig willen overstappen op elektrisch rijden.