Kilometerstand gemakkelijk te beïnvloeden
Fraude met kilometerstanden is iets dat in het verleden vaak gebeurde. Met één op de drie auto’s wordt geknoeid. Dat is meer dan verwacht, want in 2018 ging het om zo’n 10 procent van alle Duitse auto’s. De ADAC, beter bekend als de Duitse tegenhanger van de ANWB heeft onderzoek gedaan en kwam tot de ontdekking dat er nog steeds eenvoudig wordt geknoeid met kilometerstanden. Het blijkt vooral te gaan om moderne auto's. Voor het onderzoek werd er gebruik gemaakt van een drietal testauto's. Een Ford Kuga uit 2019, een Opel Grandland X uit 2020 en een Peugeot 208 uit 2019 slaagden niet. De auto's waren verrassend eenvoudig te kraken met een apparaat dat nog altijd te verkrijgen is.
Onderzoek van de ADAC
De ADAC deed daarnaast nog meer onderzoek. Uit een ander onderzoek bleek dat 170 andere modellen uit 2019 gemakkelijk te kraken waren. Het probleem zit vooral in Duitsland, want Nederland en België hebben het beter voor elkaar. In Nederland werken wordt er gewerkt met NAP en Car-pass, waarmee de kilometerstanden goed gecontroleerd kunnen worden. Als je liever in Duitsland een auto koopt, dien je extra goed op te letten.
NAP Test
NAP staat voor Stichting Nationale Auto Pas. Een organisatie die fraude met de kilometerstanden tegengaat. Sinds 1991 wordt er in samenwerking met het RDW kilometerstanden van auto’s opgevraagd. Een databank die wordt beheerd door de RDW. Het NAP rapport is een overzicht van de kilometerstanden van de afgelopen jaren. Dankzij de database is het gemakkelijk te controleren wat de kilometerstand van de auto is. Alle door de RDW erkende bedrijven zijn wettelijk verplicht de kilometerstand te registreren. Met als resultaat een betrouwbaar beeld van de kilometerhistorie. De kilometerstand van een auto kun je zelf via de website van de RDW opvragen en controleren.
Bron: Autoweek