Een elektrische auto opladen is wat anders dan het tanken van een benzine- of dieselauto. Maar dit hoeft niet te betekenen dat het ingewikkeld is. Hoe werkt het dan precies?
Laadpalen
Meestal verbind je eerst de auto met de laadpaal door jouw laadkabel in te pluggen. Met een laadpas kun je je vervolgens aanmelden bij de laadpaal en kan het laadproces beginnen. In de tussentijd hoef je niet bij de laadpaal te blijven staan. Vaak (vooral bij nieuwere modellen) kan niemand anders jouw stekker eruit halen zodra de auto wordt afgesloten. Kan jouw stekker er wel zomaar uit worden gehaald, dan kan alsnog niemand op jouw kosten opladen, omdat dan direct de stroomtoevoer stopt.
Thuisladen doe je het best via een thuislaadpunt en niet via een gewoon stopcontact. Een thuislaadpunt wordt aangesloten op een aparte groep en is sneller en veiliger. Een thuislaadpunt kun je onder andere bestellen bij de ANWB. Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om een laadpaal op eigen terrein neer te zetten. In dat geval kan de laadpaal terecht komen bij een parkeerplaats in de openbare ruimte. Daar moet je echter wel een vergunning voor aanvragen.
Laadpas
Om de openbare (en soms privé) laadpalen te kunnen gebruiken heb je dus een laadpas nodig. Er zijn verschillende laadpassen van verschillende aanbieders (stroomleveranciers en andere partijen). Bij de een betaal je per laadbeurt, bij de ander een vast maandbedrag. Ook zijn er vele sites waarop je deze laadpassen kunt vergelijken (zoals laadpassen.nl).
Tarieven voor het laden worden berekend per kWh en verschillen per provider, gemeenten en/of laadpunt. Een kWh kost zo’n 0.22 tot 0.59 euro. Thuisladen is wel vaak goedkoper dan snelladen onderweg. Stel je betaalt 0.22 euro per kWh en je rijdt 60 kilometer op een volle 12 kWh accu. Dan betaal je 2.64 euro voor het volledig opladen en dus 0.04 euro per gereden kilometer.
Laadtijd en “laadpaalkleven”
De laadduur is afhankelijk van verschillende factoren, bijvoorbeeld het type auto, hoe leeg de accu is en het soort laadpaal. Een auto met een grotere batterij doet langer over het opladen dan een auto met een kleinere batterij. Thuis laden met een 220 Volt aansluiting kost je al gauw 8 uur. Een standaard publiek laadpunt ongeveer 2 tot 4 uur, afhankelijk van het type auto. Bij een snellaadpunt is de auto binnen 30 minuten voor minimaal 80% opgeladen.
Wanneer je jouw auto na het opladen niet weghaalt, dan ben je schuldig aan het ‘laadpaalkleven’. Dit is ook wel het onnodig lang bezet houden van een laadpaal. Niet echt netjes voor andere bestuurders die willen of moeten laden. In sommige delen van Nederland kun je hier zelfs een boete voor krijgen. Echter, bij veel laadpalen is laadpaalkleven ook niet verboden.