De nadelen worden bij veranderingen wel eens uitvergroot en de voordelen weggewuifd. Zo is dat ook vaak het geval bij elektrische auto’s. Er zijn namelijk veel voordelen ten opzichte van een verbrandingsmotor. Tijd om deze misverstanden even op een rijtje te zetten.
1. Er kan niet ver worden gereden met een elektrische auto
Nieuwe modellen elektrische auto’s hebben een bereik van 300 tot wel ruim 500 km. De meeste mensen rijden deze afstand slechts een paar keer per jaar op 1 dag. Dan kun je terecht bij snelladers langs de snelweg. Natuurlijk hebben oudere (tweedehands) modellen vaak een minder grote actieradius, van bijvoorbeeld 150 km. Echter, de gemiddelde Nederlander rijdt minder dan 60 km per dag, dat is dus ook haalbaar met oudere tweedehands modellen met een kleine accu. Wanneer je echt verder gaat rijden, vergt dat natuurlijk wel enige planning, maar dat is met de vele (en steeds meer wordende) laadpalen zeker niet onmogelijk.
2. Laden duurt véél langer dan tanken
Oké, dit is waar. Echter, laden doe je vaak zonder dat het je tijd kost. Bijvoorbeeld tijdens het werk, 's nachts of wanneer je winkelt. Dan is het dus niet noodzakelijk om te staan wachten en vervolgens nog af te rekenen. Wanneer je langere ritten maakt, dan zul je vaak wel even moeten wachten onderweg. Maar het aantal snellaadpunten in Nederland wordt steeds groter.
3. Een elektrische auto is helemaal niet beter voor het milieu, want de stroom is afkomstig van vervuilende kolencentrales, de accu is ontzettend vervuilend en wordt gemaakt door kind slaven
Zelfs op grijze kolenstroom is de totale CO2 uitstoot van elektrische auto’s lager dan van fossiele auto’s en wordt het leefklimaat beter en gezonder door minder uitlaatgassen. Een elektrische auto stoot geen roet, koolstofmonoxide, stikstof en andere giftige stoffen uit, in tegenstelling tot benzine- en dieselauto’s.
Net als bij alle grondstoffen, hebben commerciële bedrijven vaak minder oog voor de situatie van de lokale bevolking. De fossiele industrie is daarvan het beste voorbeeld. De kobaltwinning in Congo is bijvoorbeeld zorgelijk, omdat bepaalde gebieden niet onder controle van de regering staan, maar geregeerd worden door milities die de bevolking onderdrukken. Daardoor is het moeilijker om te controleren hoe de lokale werkomstandigheden zijn en komt er kinderarbeid voor in die gebieden. Autofabrikanten stellen daardoor steeds strengere voorwaarden omtrent bewijs van ‘ethisch’ gedolven grondstoffen en men wil daarvoor ook de blockchain inzetten. Tegelijkertijd zijn er ook accu’s die helemaal geen of veel minder kobalt vereisen.
Hoewel niet perfect, is een elektrische auto op alle fronten een veel groener en duurzamer alternatief dan een auto op fossiele brandstoffen.
4. Het stroomnetwerk kan het niet aan
Het is zeker waar dat het stroomverbruik een stuk hoger zal zijn als er 7 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden. Er valt echter prima te anticiperen op deze toename. Lees hier wat daar bijvoorbeeld aan gedaan kan worden.
5. De accu gaat maar een paar jaar mee en de auto is daarna onverkoopbaar
Uit de praktijk blijkt dat een 4 jaar oude Tesla na 250.000 km nog een accucapaciteit heeft van 90 tot 96%. Dit is slechts 1% degradatie per 50.000 km. Hier kun je dus probleemloos een lange tijd mee rijden. Daarnaast krijgen oude accu’s vaak een tweede leven voor energieopslag en zijn ze voor 90% recyclebaar.
6. Alleen rijken kunnen elektrische auto’s kopen, want ze zijn veel te duur
Dit is zeker niet waar. Vanaf ongeveer €7000 zijn er al tweedehands elektrische auto’s te vinden. Een duurdere elektrische auto heeft wel vaak een grotere actieradius en is dus stukken aantrekkelijker. Echter, door het snel toenemende aanbod en de goedkopere productie zullen de prijzen verder dalen en komen er steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt met een ruime actieradius.
7. Elektrische auto’s krijgen (onterecht) veel subsidie
Subsidies en kortingen van elektrische auto’s moeten niet verward worden met die van plug-in hybrides (deze bleken grotendeels en niet zuinig op benzine te rijden). De BPM, de MRB en de 4% bijtelling zijn ook geen subsidies, maar tijdelijke vrijstellingen. In andere landen (zoals Noorwegen) gaan de subsidies véél verder. Daarnaast pompt de overheid ook veel subsidie in de fossiele industrie (benzine, kolen en gas).
8. Elektrisch rijden is een hype en waait snel weer over
Groeicijfers laten een totaal ander beeld zien. In Nederland werden er in 2018 wel 3 keer zoveel elektrische auto’s verkocht dan het jaar ervoor. Vrijwel alle autofabrikanten hebben aangegeven in 2019, 2020 en de jaren die volgen met meerdere elektrische auto’s te komen. Met de stijgende benzineprijzen en het groeiende aanbod aan (betaalbare) elektrische auto’s, worden elektrische auto’s juist alleen maar interessanter.
Bron: Lees.nl