Subsidiepot in 2022 is weer gevuld

| Geschreven door Maureen
subsidiepot-2022

Vandaag is er opnieuw een subsidiepot beschikbaar gesteld door het demissionaire kabinet om particulieren sneller over te laten stappen op elektrisch rijden. De subsidiepot was de voorgaande jaren erg snel leeg. Vanaf vandaag is de subsidiepot weer gevuld voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Vorig jaar was de pot in 8 dagen leeg, de vraag is hoe snel het dit jaar zal gaan. 

Verschil met vorig jaar

De SEPP is in 2022 lager dan in 2021. Eerder lag de aankoopsubsidie €4000 en nu €3350. wel is de subsidiepot in 2022 gevuld met 71 miljoen euro tegenover de 14,4 miljoen euro in 2021. 

Voorwaarden financiële tegemoetkoming 

De elektrische auto moet een actieradius hebben van minstens 120 kilometer. De catalogusprijs mag niet lager zijn dan 12.000 euro, maar niet hoger dan 45.000 euro. Ook mag de elektrische auto niet voor 1 januari 2022 op naam zijn gezet.

Subsidieregels voor elektrische tweedehands auto

De regels voor een gebruikte auto zijn natuurlijk anders dan die voor een nieuwe auto. Voor tweedehands auto’s is er een ander potje gevuld met 20,4 miljoen euro. Zowel voor aankoop als lease auto’s. 

Om in aanmerking te komen voor €2000 subsidie gelden vergelijkbare voorwaarden:

  • Er is een schriftelijke koopovereenkomst vereist, die op naam van de aanvrager staat;
  • Ook een minimale actieradius van 120 kilometer is vereist;
  • Ook mag de catalogusprijs van de auto niet onder de €12.000 liggen en niet meer dan €45.000 zijn;
  • De elektrische auto mag ook niet eerder op naam van een subsidieaanvrager of van iemand op hetzelfde adres woonachtig is geweest gestaan.

Voorwaarden voor de overeenkomst en subsidieaanvraag

  1. De koopovereenkomst of lease aanvraag is gesloten op of na 1 januari 2022;
  2. Je moet een schriftelijke overeenkomst hebben van de aankoop van de elektrische (lease) auto;
  3. Het kenteken en de overeenkomst moeten op naam staan van de subsidieaanvrager;
  4. De subsidieaanvraag is binnen 60 dagen na het ondertekenen van het overeenkomst ingediend;
  5. Ook moet je als subsidieaanvrager in Nederland wonen.

Toekomstige subsidie

Na 2022 verandert de subsidie en neemt deze jaarlijks af. In 2023 ligt het bedrag €2950 en vanaf 2023 zal dat nog maar €2550. Na 2024 is het gedaan met de subsidie. Voor een gebruikte elektrische auto ligt het bedrag nog steeds op €2000. Beide regelingen zijn met ingang van 2025 dus gestopt. 

Update: tussenstand

3 januari 2022 was de eerste dag dat je subsidie voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto kon aanvragen. Er zit 91,4 miljoen in de pot, waarvan 71 miljoen voor nieuwe elektrische auto's en de vorige 20,4 miljoen is voor gebruikte elektrische auto's. Tussen 09.00 en 16445 zijn er gisteren ruim 3.11 subsidieaanvragen gedaan, goed voor €10.428,550 miljoen aan nieuwe auto's en 903 aanvragen met een bedrag van 1.806.00 voor gebruikte auto's. In totaal is er dus al ruim 12 miljoen uit de pot.

Bron: Autoweek