Het rijden van een elektrische auto biedt veel voordelen, vooral als je hem zakelijk inzet. Maar na 60 maanden zakelijk rijden vervalt de lage bijtellingskorting die van toepassing was bij de aanschaf.
Dit leidt tot de vraag: is het na deze periode nog steeds aantrekkelijk om dezelfde elektrische auto zakelijk te blijven rijden? Hieronder bekijken we de impact van de bijtelling na 60 maanden aan de hand van een aantal voorbeelden, en bespreken we enkele alternatieven die de financiële impact kunnen beperken.
De afgelopen jaren hebben elektrische auto’s een flinke stimulans gekregen door gunstige fiscale regelingen, met name de lage bijtelling van 4% voor auto's die vóór 2020 op de markt kwamen.
Voor elektrische auto’s werd deze 4% bijtelling toegepast op de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde, wat de kosten van het privégebruik van een zakelijke elektrische auto enorm verlaagde. Dit belastingvoordeel werd ingevoerd om de overstap naar elektrisch rijden te bevorderen en een milieuvriendelijker wagenpark te creëren.
Stel, je hebt een Audi e-Tron 55 Quattro aangeschaft in 2019 met een fiscale waarde van € 84.000. Deze auto viel onder de 4% bijtellingsregeling, wat betekent dat de jaarlijkse bijtelling € 3.360 bedroeg, oftewel € 280 per maand. Voor iemand in de eerste belastingschijf (36,97%) kwam dit neer op een maandelijkse belastingdruk van ongeveer € 103.
Na de 60-maanden-periode vervalt de 4%-bijtellingsregeling, en gelden de reguliere bijtellingspercentages voor zakelijke auto’s. Concreet betekent dit een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde van de auto, met een tijdelijke verlaging voor elektrische auto’s van 5% op de eerste € 30.000. Dit houdt in dat je 17% bijtelling betaalt over de eerste € 30.000 en 22% over het restant van de waarde.
In 2025 ziet de bijtelling voor de Audi e-Tron er als volgt uit:
17% bijtelling over € 30.000 = € 5.100
22% bijtelling over de resterende € 54.000 = € 11.880
Totale bijtelling per jaar: € 16.980
Voor iemand in de eerste belastingschijf komt dit neer op een maandelijkse loonheffing van ongeveer € 523.
Na 2025 vervalt ook de tijdelijke korting van 5%, waardoor de volledige 22% bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde van € 84.000. In dat geval zou de maandelijkse belasting stijgen naar ongeveer € 567.
Deze wijziging maakt een grote impact op de maandelijkse kosten, waardoor het belangrijk is om je opties zorgvuldig te overwegen.
Bijtelling betaal je alleen als je zakelijke auto meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden wordt gebruikt. Door privégebruik onder deze grens te houden en een sluitende kilometerregistratie bij te houden, voorkom je de bijtelling.
Dit kan vooral interessant zijn voor ondernemers met een eenmanszaak, vof, cv of maatschap. Voor hen geldt dat de bijtelling niet hoger mag zijn dan de werkelijke kosten van de auto. Onder werkelijke kosten vallen afschrijving, verzekeringskosten, onderhoud en reparaties, banden, wegenbelasting, parkeerkosten en stroomkosten.
In veel gevallen liggen de werkelijke kosten van een elektrische occasion lager dan de bijtelling. Elektrische auto’s hebben vaak lagere onderhoudskosten dan brandstofauto’s door minder slijtagegevoelige onderdelen en het ontbreken van een verbrandingsmotor.
Als de bijtelling op basis van de werkelijke kosten wordt berekend, kan dit aantrekkelijker uitvallen dan de standaard bijtelling op basis van de cataloguswaarde.
Een alternatief is om de auto privé aan te schaffen en de zakelijke kilometers aan je onderneming in rekening te brengen. Voor zakelijke ritten kun je dan een onbelaste kilometervergoeding van € 0,23 per kilometer declareren.
Bij een Tesla Model 3 Standard Range Plus kunnen de stroomkosten per kilometer rond de € 0,08 liggen, afhankelijk van rijstijl en laadlocatie. Dit maakt het rijden op privébasis aantrekkelijk, vooral als je niet heel veel zakelijke kilometers rijdt.
Naast de Tesla Model 3 zijn er andere populaire elektrische auto’s die na 60 maanden een hogere bijtelling krijgen. Laten we enkele andere modellen bekijken.
De Nissan Leaf was een van de eerste populaire elektrische auto’s en had in 2019 een cataloguswaarde van ongeveer € 35.000. Dit betekent dat de 4% bijtelling neerkomt op € 1.400 per jaar, ofwel € 116,67 per maand. Voor een werknemer in de eerste belastingschijf kwam dit neer op een maandelijkse belasting van ongeveer € 43. In 2025 zou de bijtelling oplopen tot € 6.000 per jaar, wat neerkomt op ongeveer € 185 per maand.
De BMW i3, een compacte stadsauto, had in 2019 een cataloguswaarde van € 42.000. De 4% bijtelling bedroeg toen € 1.680 per jaar, ofwel € 140 per maand. In de eerste belastingschijf kostte dit ongeveer € 52 per maand. Na 60 maanden, in 2025, stijgt de bijtelling naar € 8.000 per jaar, of € 245 per maand aan belastingkosten.
Auto vervangen door een nieuwe elektrische auto: Door een nieuwe elektrische auto te leasen of te kopen, kun je profiteren van eventuele huidige fiscale voordelen. Dit kan voordelig zijn als je veel kilometers maakt.
Overstappen op een occasion of jong gebruikte elektrische auto: Een jong gebruikte elektrische auto heeft doorgaans lagere aanschafkosten, en als ondernemer kun je ook profiteren van lagere afschrijvingskosten.
Private lease: Als je de auto hoofdzakelijk privé gebruikt, kan private lease een aantrekkelijke optie zijn. Hierbij betaal je een vast bedrag per maand zonder dat je je zorgen hoeft te maken over bijtelling of onderhoudskosten.
Auto houden en beperken van privégebruik: Als je tevreden bent met je huidige elektrische auto, kun je ervoor kiezen om het privégebruik te beperken tot maximaal 500 kilometer per jaar. Zo voorkom je de bijtelling.
Hier zijn enkele scenario’s waarin de bijtelling per maand wordt vergeleken voor verschillende elektrische auto’s na de 60 maanden. Dit geeft een duidelijk beeld van de impact van de bijtellingswijziging op populaire modellen.
Het loont om goed na te denken over de bijtelling en de kosten van een elektrische auto na de eerste 60 maanden. Elektrisch rijden blijft financieel interessant, maar het wegvallen van de bijtellingskorting vraagt om een heroverweging van je opties:
Bij het maken van je keuze is het raadzaam om een financieel adviseur te raadplegen.
Stel je vraag over bijtelling van elektrische occasions via WhatsApp