14-02-2019
Nederland is het best voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto, na een test van KPMG onder 25 landen. Singapore en Noorwegen zijn de nummer 2 en 3. De onderzoekers zijn vooral enthousiast over de tests met zelfrijdende auto’s in de logistieke sector. Vorig jaar (toen was Nederland ook al nummer 1) waren ze onder de indruk van het wegennet, de laadpalen en de vele locaties voor onderzoek en ontwikkeling. Echter, we weten nog niet wanneer volledig zelfrijdende auto’s daadwerkelijk de weg op gaan. Er kleven namelijk ook vraagstukken aan. Denk bijvoorbeeld aan de grote hoeveelheid fietsers in stedelijke gebieden in Nederland, dat wordt nog een uitdaging voor de volledig autonome auto. Ook: wie is er verantwoordelijk wanneer de autonome auto een ongeluk veroorzaakt?
Merken die al ver zijn met het ontwikkelen van autonome auto’s zijn Tesla en Audi. Op dit moment zullen we nog geen volledig zelfrijdende auto’s tegenkomen, omdat dit nog niet wettelijk is goedgekeurd. Wel biedt de Autopilot al ondersteuning tijdens het rijden. Onder andere met:
Door middel van 5 verschillende niveaus is de voortgang van het autonoom rijden in kaart te brengen:
Niveau 1. Assistentie: De bestuurder is en blijft het belangrijkste aan boord. De auto kan alleen deeltaken zelfstandig, zoals remmen/accelereren. Denk ook aan adaptive cruise control en parkeerassistenten.
Niveau 2. Gedeeltelijk autonoom: De bestuurder moet nog steeds goed opletten in het geval van onverwachte gebeurtenissen. Sturen en remmen kan door de auto zelf worden gedaan.
Niveau 3. Semi-autonoom: Je hoeft zelf niet meer op te letten, de auto herkent de situatie en het wegdek. Wanneer je moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om.
Niveau 4. Verregaand autonoom: Behalve bij slecht weer hoeft de bestuurder hier niet in te grijpen. Wanneer de techniek om actie van de bestuurder vraagt, maar je niet reageert, zal de auto zelf richting en snelheid bepalen.
Niveau 5. Volledig autonoom: De auto rijdt helemaal geautomatiseerd onder alle omstandigheden.
Veel fabrikanten die bezig zijn met het autonoom rijden zitten in niveau 2 en zijn op weg naar niveau 3, zoals Tesla en Mercedes. De Audi A8 is op dit moment de enige op de markt die zich al in niveau 3 bevindt.
Het lijkt een illusie dat volledig zelfrijdende auto’s voor 100% veilig zijn. Ze zijn natuurlijk niet ongeval-proof. Een autopilot van bijvoorbeeld Tesla maakt het rijden wel veiliger. Met 8 verschillende camera’s heb je een 360 graden beeld rondom de auto en kun je 250 meter kijken. Dat kan natuurlijk geen enkele menselijke bestuurder. Ook kan de autopilot het verkeer voor je in de gaten houden en registreren dat er bijvoorbeeld geremd moet worden. Om te voorkomen dat je niet in slaap valt en blijft opletten, zal er een alarmsignaal klinken en moet je je handen even stevig aan het stuur zetten.
Sommigen verwachten dat volledig autonome auto’s binnen 3 tot 5 jaar al de weg op gaan. Anderen denken dat ze nog wel 10 jaar op zich laten wachten. De vraag is natuurlijk waar deze auto’s als eerste op de weg gaan. Gaan ze op korte termijn alleen op de snelweg in worden gezet, of ook in de stad tijdens de spits? Wat zijn de gevolgen voor bijvoorbeeld verzekeraars en schadebedrijven? Want wat wel zo is: met zelfrijdende auto’s kunnen veel ongevallen worden voorkomen.