Pseudo-eindheffing: wat verandert er en waar liggen kansen?

Op Prinsjesdag 2025 kondigde het kabinet plannen aan die ingrijpende gevolgen kunnen hebben voor ondernemers met zakelijke auto’s. In dit artikel breng ik de relevante maatregelen in kaart, analyseer ik de risico’s voor ondernemers (en zzp’ers) met een auto via financial lease, en bespreek ik mogelijke strategieën om vóór 2030 slim in te stappen.

Wat is aangekondigd?

Pseudo-eindheffing op fossiele auto’s

Vanaf 1 januari 2027 wordt een pseudo-eindheffing ingevoerd voor auto’s met fossiele of hybride aandrijving die een werkgever (of ondernemer met personeel) ter beschikking stelt voor privégebruik. 

  • De heffing bedraagt 12 % van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm) voor auto’s tot 25 jaar oud. 
  • Voor auto’s ouder dan 25 jaar (Youngtimers) geldt de heffing over de waarde in het economische verkeer. 
  • De heffing is voor rekening van de werkgever (de inhoudingsplichtige). De werkgever mag deze niet doorbelasten aan de werknemer. 
  • Woon-werkverkeer telt mee als privégebruik, ook als een werknemer geen reguliere bijtelling betaalt. 

De intentie van het kabinet is met deze maatregel om snellere vergroening van het zakelijke wagenpark te stimuleren. 

Let op: in de eerste voorstellen werd ook gespeeld met de gedachte voor een heffing van 52 % over de grondslag van de bijtelling, wat neerkomt op een effectieve last van ~11,44 % van de cataloguswaarde. Dat voorstel werd later vervangen door de 12 % variant.

Overgangsregeling

  • Auto’s die vóór 1 januari 2027 al ter beschikking zijn gesteld, vallen onder een overgangsregeling. 
  • Tot 17 september 2030 blijven deze auto’s buiten de pseudo-eindheffing. 
  • Na die datum geldt de heffing ook voor auto’s die vóór 2027 zijn ingevoerd. 

Consequentie: wie in 2025 of 2026 instapt in een youngtimer, kan tot 2030 profiteren van de huidige bijtellingsregels (zonder pseudo-eindheffing).

Impact voor ondernemers en zzp’ers met een auto via financial lease

Voor zzp'er / eenmanszaak

Als je geen personeel hebt en je rijdt zelf met een zakelijke auto via jouw onderneming (bijv. via financial lease), dan valt de pseudo-eindheffing in beginsel niet op jou. De heffing ligt namelijk bij de werkgever / inhoudingsplichtige voor de loonbelasting. 

Wel kan de maatregel indirect invloed hebben op je financieringskosten of marktprijzen van occasion-leasecontracten doordat fiscale factoren in de waarde en afschrijving van auto’s meespelen.

Voor ondernemers met personeel of DGA’s

Als je personeel hebt (of je hebt een bv die een DGA auto ter beschikking stelt), dan wordt de pseudo-eindheffing wel relevant:

  • De extra belastingdruk kan de totale kosten van een youngtimer substantieel verhogen.
  • Bij een leasecontract dat al vóór 2027 ingaat, kan de auto tot 2030 buiten de pseudo-eindheffing vallen. Daardoor kan een leasecontract dat in 2025 of 2026 begint, relatief aantrekkelijk zijn.
  • Bij een contract dat later start, kunnen delen van de looptijd binnen de “vrije” periode vallen, en delen in de periode ná 17 september 2030. Je moet dan pro rata de heffing meerekenen. 
  • Afschrijving, restwaarde en leasecondities zullen beïnvloed worden door de fiscale druk in de latere jaren.

Risicofactoren

  • De wetgeving is nog niet definitief. Tweede Kamer en Eerste Kamer moeten instemmen. 
  • De regering kan in de uitwerking de details wijzigen, de rol van de youngtimerregeling kan (gedeeltelijk) worden herzien. 
  • Uitzonderingen (zoals auto’s die uitsluitend zakelijk worden gebruikt) kunnen in de wet anders worden geformuleerd dan in de huidige voorstellen. 

Kansen en strategieën tot 2026

Instappen vóór 1 januari 2027

  • Door vóór die datum een leasecontract of aankoop te doen, kun je profiteren van de overgangsregeling tot 2030.
  • Dit geldt ook voor youngtimers: je behoudt de huidige regels (bijtelling op dagwaarde, 35 %) zolang de auto vóór 2027 beschikbaar is gesteld.
    Leasecontracten afstemmen op looptijd tot 2030
  • Plan leasecontracten zodanig dat de afloop vóór 17 september 2030 ligt of zo dat je niet in de dure periode terechtkomt.
  • Let op dat je geen contract start ná 17 september 2030 met een fossiele auto zonder in de heffing terecht te komen.

Kies voor nulemissieauto’s (EV, waterstof)

  • De pseudo-eindheffing geldt niet voor volledig elektrische auto’s of waterstofauto’s zonder CO₂-uitstoot.
  • Vanaf 2026 vervalt de korting op bijtelling voor elektrische auto’s; vanaf dan geldt 22 % over de volledige cataloguswaarde. 
  • Elektrisch rijden blijft fiscaal aantrekkelijk vanwege lagere motorrijtuigenbelasting en uitzondering van pseudo-eindheffing.

Heronderhandel of vervroegd vernieuwen van leasecontracten

  • Onderzoek of je bestaande leasecontracten kunt vervroegen of renegotiëren om vóór 2027 in een gunstiger regime te vallen.
  • In sommige gevallen kan het aantrekkelijk zijn een contract vervroegd te beëindigen (mits financieel haalbaar) om in een overgangsregeling te vallen.

Maak een fiscale en mobiliteitsplan voor 2026–2030

  • Door nu te anticiperen op de fiscale druk kun je veranderingen geleidelijk spreiden.
  • Overweeg toekomstscenario’s: wat als de pseudo-eindheffing verder stijgt of de crossoverdatum wordt vervroegd?
  • Betrek een fiscalist om het optimale moment en object te kiezen.

Poolauto

  • Bij poolauto's die door verschillende werknemers worden gebruikt, is over de gehele kalendermaand pseudo-eindheffing verschuldigd, ook als de auto maar één dag privé is gebruikt. Dus poolauto voor 5 medewerkers beschikbaar, dan 5 keer pseude heffing betalen.

10 veelgestelde vragen over de pseudo-eindheffing

1. Wat is de pseudo-eindheffing precies en hoeveel bedraagt deze?
De pseudo-eindheffing is een extra belasting van 12% over de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm) die werkgevers moeten betalen wanneer zij vanaf 1 januari 2027 een fossiele of hybride personenauto ter beschikking stellen aan werknemers voor privégebruik. Voor auto's ouder dan 25 jaar geldt de heffing over de waarde in het economische verkeer. Deze heffing komt bovenop de reguliere bijtelling die de werknemer betaalt.
2. Voor wie geldt de pseudo-eindheffing wel en niet?
Wel: Werkgevers met personeel, DGA's die via hun BV een auto ter beschikking krijgen, en alle inhoudingsplichtigen voor de loonbelasting.
Niet: ZZP'ers met een eenmanszaak zonder personeel, bestelauto's, en personenauto's die uitsluitend zakelijk worden gebruikt (zonder woon-werkverkeer).
3. Valt woon-werkverkeer onder privégebruik voor de pseudo-eindheffing?
Ja. Voor de pseudo-eindheffing wordt woon-werkverkeer wél als privégebruik gezien. Ook bij een sluitende rittenregistratie en minder dan 500 km privé vallen werknemers onder de regeling als zij de auto voor woon-werkverkeer gebruiken.
4. Wat is de overgangsregeling en tot wanneer geldt deze?
Auto's die vóór 1 januari 2027 al ter beschikking zijn gesteld, vallen onder een overgangsregeling tot en met 17 september 2030. Bestaande leasecontracten die vóór 2027 ingaan zijn tot die datum vrijgesteld. Bij wisseling van werkgever vervalt het overgangsrecht.
5. Mag ik de kosten van de pseudo-eindheffing doorbelasten aan mijn werknemer?
Nee. Dit is wettelijk verboden. De werkgever mag de pseudo-eindheffing niet direct of indirect verhalen op de werknemer. De heffing is bedoeld als normerende maatregel voor werkgevers.
6. Hoe wordt de pseudo-eindheffing berekend bij poolauto's?
Bij poolauto's is de pseudo-eindheffing verschuldigd over de gehele kalendermaand als de auto in die maand minimaal één dag privé is gebruikt. Het maakt niet uit welke werknemer de auto gebruikt. De heffing wordt gekoppeld aan de auto.
7. Wanneer moet ik de pseudo-eindheffing betalen?
Werkgevers kunnen kiezen uit twee opties:
1) Maandelijks 1/12e van het jaarbedrag afdragen bij de reguliere loonaangifte.
2) Het volledige bedrag ineens afdragen, uiterlijk bij de aangifte loonheffingen over het tweede tijdvak na afloop van het kalenderjaar.
8. Wat gebeurt er met leasecontracten die doorlopen na 17 september 2030?
Loopt een contract dat vóór 2027 is ingegaan door na 17 september 2030, dan is vanaf die datum alsnog pseudo-eindheffing verschuldigd. Voorbeeld: een contract van 1 januari 2026 tot 31 december 2030. Over 17 september t/m 31 december 2030 is de heffing verschuldigd.
9. Geldt de pseudo-eindheffing ook voor youngtimers (auto's 15-25 jaar oud)?
Ja. De pseudo-eindheffing geldt ook voor youngtimers tussen de 15 en 25 jaar oud. De heffing wordt tot 25 jaar berekend over de cataluguwaarde (nieuwsprijs). Ouder dan 25 jaar? Dan telt de waarde in het economische verkeer in plaats van de cataloguswaarde. De huidige youngtimerregeling voor de bijtelling (35% over dagwaarde) blijft vooralsnog bestaan, maar kan worden aangepast.
10. Zijn er uitzonderingen voor kleine werkgevers of specifieke sectoren?
Nee. Er komt geen compensatie- of uitzonderingsregeling voor kleine werkgevers of specifieke sectoren. De ruime voorbereidingstijd (aankondiging april 2025, invoering januari 2027) wordt gezien als voldoende om de overgang te maken.

Financial lease geeft kansen

Door voor financial lease te kiezen heb je de mogelijkheid om tussentijds jouw overeenkomst open te breken en van auto te wisselen. Op die manier kun je kiezen voor een lange looptijd, wat zorgt voor lagere maandlasten, en toch flexibel blijven.

Als je er aan toe bent dan kun je ook nu al kiezen voor een elektrische auto in combinatie met financial lease. Bij FinancialLeaseZZP.nl heb je keuze uit 2 duizend elektrische occasions vanaf € 99 per maand.