Pseudo-eindheffing: wat verandert er en waar liggen kansen?
Op Prinsjesdag 2025 kondigde het kabinet plannen aan die ingrijpende gevolgen kunnen hebben voor ondernemers met zakelijke auto’s. In dit artikel breng ik de relevante maatregelen in kaart, analyseer ik de risico’s voor ondernemers (en zzp’ers) met een auto via financial lease, en bespreek ik mogelijke strategieën om vóór 2030 slim in te stappen.
Wat is aangekondigd?
Pseudo-eindheffing op fossiele auto’s
Vanaf 1 januari 2027 wordt een pseudo-eindheffing ingevoerd voor auto’s met fossiele of hybride aandrijving die een werkgever (of ondernemer met personeel) ter beschikking stelt voor privégebruik.
- De heffing bedraagt 12 % van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm) voor auto’s tot 25 jaar oud.
- Voor auto’s ouder dan 25 jaar (Youngtimers) geldt de heffing over de waarde in het economische verkeer.
- De heffing is voor rekening van de werkgever (de inhoudingsplichtige). De werkgever mag deze niet doorbelasten aan de werknemer.
- Woon-werkverkeer telt mee als privégebruik, ook als een werknemer geen reguliere bijtelling betaalt.
De intentie van het kabinet is met deze maatregel om snellere vergroening van het zakelijke wagenpark te stimuleren.
Let op: in de eerste voorstellen werd ook gespeeld met de gedachte voor een heffing van 52 % over de grondslag van de bijtelling, wat neerkomt op een effectieve last van ~11,44 % van de cataloguswaarde. Dat voorstel werd later vervangen door de 12 % variant.
Overgangsregeling
- Auto’s die vóór 1 januari 2027 al ter beschikking zijn gesteld, vallen onder een overgangsregeling.
- Tot 17 september 2030 blijven deze auto’s buiten de pseudo-eindheffing.
- Na die datum geldt de heffing ook voor auto’s die vóór 2027 zijn ingevoerd.
Consequentie: wie in 2025 of 2026 instapt in een youngtimer, kan tot 2030 profiteren van de huidige bijtellingsregels (zonder pseudo-eindheffing).
Impact voor ondernemers en zzp’ers met een auto via financial lease
Voor zzp'er / eenmanszaak
Als je geen personeel hebt en je rijdt zelf met een zakelijke auto via jouw onderneming (bijv. via financial lease), dan valt de pseudo-eindheffing in beginsel niet op jou. De heffing ligt namelijk bij de werkgever / inhoudingsplichtige voor de loonbelasting.
Wel kan de maatregel indirect invloed hebben op je financieringskosten of marktprijzen van occasion-leasecontracten doordat fiscale factoren in de waarde en afschrijving van auto’s meespelen.
Voor ondernemers met personeel of DGA’s
Als je personeel hebt (of je hebt een bv die een DGA auto ter beschikking stelt), dan wordt de pseudo-eindheffing wel relevant:
- De extra belastingdruk kan de totale kosten van een youngtimer substantieel verhogen.
- Bij een leasecontract dat al vóór 2027 ingaat, kan de auto tot 2030 buiten de pseudo-eindheffing vallen. Daardoor kan een leasecontract dat in 2025 of 2026 begint, relatief aantrekkelijk zijn.
- Bij een contract dat later start, kunnen delen van de looptijd binnen de “vrije” periode vallen, en delen in de periode ná 17 september 2030. Je moet dan pro rata de heffing meerekenen.
- Afschrijving, restwaarde en leasecondities zullen beïnvloed worden door de fiscale druk in de latere jaren.
Risicofactoren
- De wetgeving is nog niet definitief. Tweede Kamer en Eerste Kamer moeten instemmen.
- De regering kan in de uitwerking de details wijzigen, de rol van de youngtimerregeling kan (gedeeltelijk) worden herzien.
- Uitzonderingen (zoals auto’s die uitsluitend zakelijk worden gebruikt) kunnen in de wet anders worden geformuleerd dan in de huidige voorstellen.
Kansen en strategieën tot 2026
Instappen vóór 1 januari 2027
- Door vóór die datum een leasecontract of aankoop te doen, kun je profiteren van de overgangsregeling tot 2030.
- Dit geldt ook voor youngtimers: je behoudt de huidige regels (bijtelling op dagwaarde, 35 %) zolang de auto vóór 2027 beschikbaar is gesteld.
Leasecontracten afstemmen op looptijd tot 2030 - Plan leasecontracten zodanig dat de afloop vóór 17 september 2030 ligt of zo dat je niet in de dure periode terechtkomt.
- Let op dat je geen contract start ná 17 september 2030 met een fossiele auto zonder in de heffing terecht te komen.
Kies voor nulemissieauto’s (EV, waterstof)
- De pseudo-eindheffing geldt niet voor volledig elektrische auto’s of waterstofauto’s zonder CO₂-uitstoot.
- Vanaf 2026 vervalt de korting op bijtelling voor elektrische auto’s; vanaf dan geldt 22 % over de volledige cataloguswaarde.
- Elektrisch rijden blijft fiscaal aantrekkelijk vanwege lagere motorrijtuigenbelasting en uitzondering van pseudo-eindheffing.
Heronderhandel of vervroegd vernieuwen van leasecontracten
- Onderzoek of je bestaande leasecontracten kunt vervroegen of renegotiëren om vóór 2027 in een gunstiger regime te vallen.
- In sommige gevallen kan het aantrekkelijk zijn een contract vervroegd te beëindigen (mits financieel haalbaar) om in een overgangsregeling te vallen.
Maak een fiscale en mobiliteitsplan voor 2026–2030
- Door nu te anticiperen op de fiscale druk kun je veranderingen geleidelijk spreiden.
- Overweeg toekomstscenario’s: wat als de pseudo-eindheffing verder stijgt of de crossoverdatum wordt vervroegd?
- Betrek een fiscalist om het optimale moment en object te kiezen.
Poolauto
- Bij poolauto's die door verschillende werknemers worden gebruikt, is over de gehele kalendermaand pseudo-eindheffing verschuldigd, ook als de auto maar één dag privé is gebruikt. Dus poolauto voor 5 medewerkers beschikbaar, dan 5 keer pseude heffing betalen.
10 veelgestelde vragen over de pseudo-eindheffing
1. Wat is de pseudo-eindheffing precies en hoeveel bedraagt deze?
2. Voor wie geldt de pseudo-eindheffing wel en niet?
Niet: ZZP'ers met een eenmanszaak zonder personeel, bestelauto's, en personenauto's die uitsluitend zakelijk worden gebruikt (zonder woon-werkverkeer).
3. Valt woon-werkverkeer onder privégebruik voor de pseudo-eindheffing?
4. Wat is de overgangsregeling en tot wanneer geldt deze?
5. Mag ik de kosten van de pseudo-eindheffing doorbelasten aan mijn werknemer?
6. Hoe wordt de pseudo-eindheffing berekend bij poolauto's?
7. Wanneer moet ik de pseudo-eindheffing betalen?
1) Maandelijks 1/12e van het jaarbedrag afdragen bij de reguliere loonaangifte.
2) Het volledige bedrag ineens afdragen, uiterlijk bij de aangifte loonheffingen over het tweede tijdvak na afloop van het kalenderjaar.
8. Wat gebeurt er met leasecontracten die doorlopen na 17 september 2030?
9. Geldt de pseudo-eindheffing ook voor youngtimers (auto's 15-25 jaar oud)?
10. Zijn er uitzonderingen voor kleine werkgevers of specifieke sectoren?
Financial lease geeft kansen
Door voor financial lease te kiezen heb je de mogelijkheid om tussentijds jouw overeenkomst open te breken en van auto te wisselen. Op die manier kun je kiezen voor een lange looptijd, wat zorgt voor lagere maandlasten, en toch flexibel blijven.
Als je er aan toe bent dan kun je ook nu al kiezen voor een elektrische auto in combinatie met financial lease. Bij FinancialLeaseZZP.nl heb je keuze uit 2 duizend elektrische occasions vanaf € 99 per maand.