Vandaag is er opnieuw een subsidiepot beschikbaar gesteld door het demissionaire kabinet om particulieren sneller over te laten stappen op elektrisch rijden. De subsidiepot was de voorgaande jaren erg snel leeg. Vanaf vandaag is de subsidiepot weer gevuld voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Vorig jaar was de pot in 8 dagen leeg, de vraag is hoe snel het dit jaar zal gaan.
De SEPP is in 2022 lager dan in 2021. Eerder lag de aankoopsubsidie €4000 en nu €3350. wel is de subsidiepot in 2022 gevuld met 71 miljoen euro tegenover de 14,4 miljoen euro in 2021.
De elektrische auto moet een actieradius hebben van minstens 120 kilometer. De catalogusprijs mag niet lager zijn dan 12.000 euro, maar niet hoger dan 45.000 euro. Ook mag de elektrische auto niet voor 1 januari 2022 op naam zijn gezet.
De regels voor een gebruikte auto zijn natuurlijk anders dan die voor een nieuwe auto. Voor tweedehands auto’s is er een ander potje gevuld met 20,4 miljoen euro. Zowel voor aankoop als lease auto’s.
Om in aanmerking te komen voor €2000 subsidie gelden vergelijkbare voorwaarden:
Voorwaarden voor de overeenkomst en subsidieaanvraag
Na 2022 verandert de subsidie en neemt deze jaarlijks af. In 2023 ligt het bedrag €2950 en vanaf 2023 zal dat nog maar €2550. Na 2024 is het gedaan met de subsidie. Voor een gebruikte elektrische auto ligt het bedrag nog steeds op €2000. Beide regelingen zijn met ingang van 2025 dus gestopt.
3 januari 2022 was de eerste dag dat je subsidie voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto kon aanvragen. Er zit 91,4 miljoen in de pot, waarvan 71 miljoen voor nieuwe elektrische auto's en de vorige 20,4 miljoen is voor gebruikte elektrische auto's. Tussen 09.00 en 16445 zijn er gisteren ruim 3.11 subsidieaanvragen gedaan, goed voor €10.428,550 miljoen aan nieuwe auto's en 903 aanvragen met een bedrag van 1.806.00 voor gebruikte auto's. In totaal is er dus al ruim 12 miljoen uit de pot.
Bron: Autoweek