Wat betekent het klimaatakkoord voor elektrisch rijden?

Wat betekent het klimaatakkoord voor elektrisch rijden?

tesla-dash

01-07-2019

Het nieuwe klimaatakkoord heeft voor veel wijzigingen gezorgd op het gebied van mobiliteit. Onder andere voor de bijtelling voor elektrische auto’s. Hieronder enkele punten op een rij:

Bijtelling EV’s

Vooralsnog geldt er voor elektrische auto’s een bijtellingsverlaging. Tot een catalogusprijs van €50.000 hoeft er maar 4% bijtelling te worden betaald. Dit gaat drastisch op de schop. Volgend jaar zakt de grens al naar €45.000 en wordt de bijtelling daarover 8%. Het jaar daarop zakt de grens weer naar €40.000 en wordt de bijtelling 12%. In 2022, 2023 en 2024 vervolgens 16% en in 2025 17% bijtelling. In 2026 vervalt de gunstige bijtelling en moeten ook elektrische leaserijders 22% bijtellen.

Dat het bijtellingspercentage volgend jaar al omhoog gaat zal niet iedereen bevallen. Er zijn namelijk veel elektrische voertuigen besteld voor 2020 op basis van de nu geldende fiscale regels.

Wel zegt het kabinet er alles aan te doen om in 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen in de auto showrooms te hebben staan en willen ze naar een volledig emissievrije samenleving op de lange termijn. Zo zullen ze auto’s op waterstof extra stimuleren, de laadinfrastructuur nog verder uitrollen en particuliere rijders die een (tweedehands) EV willen kopen stimuleren.

Rekeningrijden

Er staan nog 3 opties open voor het rekeningrijden die worden onderzocht:
1. Elektrische voertuigen betalen per kilometer, auto’s op fossiele brandstoffen volgens het huidige systeem.
2. Iedere automobilist betaalt per kilometer, met een spitsheffing.
3. Iedere automobilist betaalt per kilometer, zonder een spitsheffing.

Diesel auto’s

Vanaf 2021 moeten dieselrijders 1 cent meer accijns betalen. Het jaar daarop komt er nog 1 cent bij.