Test: Audi e-tron tegen Tesla en Hyundai

Test: Audi e-tron tegen Tesla en Hyundai

parking-elektric

31-05-2019

Het Duitse Nextmove (een verhuurbedrijf voor elektrische auto’s) onderzocht de efficiëntie en het bereik van de Audi e-tron in vergelijking met de Tesla Model X, Model S, Model 3 en de Hyundai Kona op de snelweg.

Tijdens deze test hebben ze geprobeerd om de invloed van menselijke factoren en andere testfactoren zoveel mogelijk te elimineren. Het was zonnig weer, met een temperatuur van 8 graden op een rustige zondagochtend. De route van 85 km bestond uit een eerste ronde waarin alle auto’s maximaal 130 reden en een tweede ronde waarin ze maximaal 150 reden (voor zover het verkeer dit toestond). De bandenspanning stond op de aanbevolen waarde van de fabrikant. De cruise control werd alleen gebruikt bij de maximumsnelheid en verwarming en ventilatie werden uitgeschakeld.

Ook waren alle chauffeurs ervaren bestuurders van elektrische auto’s en weten ze dus hoe ze dit voertuig efficiënt kunnen besturen. In totaal deden de volgende 8 elektrische voertuigen mee:

Audi e-tron (21 inch zomerbanden, digital)
Bij 130 km/u: brandstofverbruik van 27.5 kilowattuur per 100 km
Bij 150 km/u: brandstofverbruik van 30.3 kilowattuur per 100 km

Audi e-tron (21 inch zomerbanden, classic)
Bij 130 km/u: brandstofverbruik van 28.4 kilowattuur per 100 km
Bij 150 km/u: brandstofverbruik van 30.8 kilowattuur per 100 km

Tesla Model X (19 inch winterbanden)
Bij 130 km/u: brandstofverbruik van 23.8 kilowattuur per 100 km
Bij 150 km/u: brandstofverbruik van 27.2 kilowattuur per 100 km

Tesla Model X (20 inch zomerbanden)
Bij 130 km/u: brandstofverbruik van 24.1 kilowattuur per 100 km
Bij 150 km/u: brandstofverbruik van 27.4 kilowattuur per 100 km

Hyundai Kona (17 inch winterbanden)
Bij 130 km/u: brandstofverbruik van 20.7 kilowattuur per 100 km
Bij 150 km/u: brandstofverbruik van 23.6 kilowattuur per 100 km

Hyundai Kona (17 inch zomerbanden)
Bij 130 km/u: brandstofverbruik van 19.1 kilowattuur per 100 km
Bij 150 km/u: brandstofverbruik van 21.7 kilowattuur per 100 km

Tesla Model S 100D (19 inch winterbanden)
Bij 130 km/u: brandstofverbruik van 20.4 kilowattuur per 100 km
Bij 150 km/u: brandstofverbruik van 22.9 kilowattuur per 100 km

Tesla Model 3 (19 inch zomerbanden Dual Drive/Long Range)
Bij 130 km/u: brandstofverbruik van 18.5 kilowattuur per 100 km
Bij 150 km/u: brandstofverbruik van 20.9 kilowattuur per 100 km

Uit deze statistieken blijkt dat Tesla, met zijn vele jaren ervaring, op dit moment een duidelijke voorsprong heeft op het gebied van efficiëntie. De Tesla Model 3 is de winnaar, maar de Hyundai Kona (met zomerbanden) doet het ook goed op plek 2. De beide varianten van de Audi e-tron scoren het laagst.

En hoe zit het met het bereik?

Met een bereik van 428 (bij 150 km/u) en 480 (bij 130 km/u) neemt de Tesla Model S duidelijk de leiding. De Model X en Model 3 volgen op plek 2 en 3. De Kona staat op plek 4 met een bereik van 283 (bij 150 km/u) en 322 (bij 130 km/u). De Audi e-tron scoort ook hier het laagst met een bereik van 275 (bij 150 km/u) en 301 (bij 130 km/u).

Bron: Nextmove