Elektrische auto leasen | de voors en tegens op een rij

Elektrische auto leasen: de voors en tegens op een rij

vw20golf20gte20tinancial20lease

Elektrische auto leasen: de voors en tegens op een rij

Beter voor het milieu, beter voor je beurs, dat zijn de redenen dat elektrisch autorijden op dit moment zo veel aandacht krijgt. En je hebt meer voordelen met een elektrische auto leasen. Denk aan lagere belasting en aan lagere brandstofprijzen. Want voor een ‘tank’ elektriciteit aan de paal betaal je veel minder dan een jerrycan met benzine, diesel of gas aan de pomp. Is het dan allemaal halleluja met elektrisch autorijden? Nee. Er kleven ook zeker nadelen aan. En die gelden net zo goed als je de elektrische auto financial leaset.

Nadelen van elektrisch autorijden
  • Drukte aan de paal
    Er rijden nu al bijna 40.000 elektrische auto’s in Nederland, compleet of deels elektrisch. Het aantal laadpalen is nog maar 9.000. En omdat de ‘tank’ nogal gauw leeg is, moet je dus eerst al op zoek naar zo’n laadpaal. En heb je er dan eentje gevonden, dan zijn er (soms) nog tig wachtenden voor je.
  • Lange laadtijd
    Heb je eindelijk een plek aan de paal bemachtigt? Dan sta je er wel even. Want een bijna lege elektrische wagen opladen neemt al gauw een uurtje of vier in beslag. Zelfs met een snellader moet je nog ongeveer een half uur wachten. En dan heb je zelfs nog geen volle ‘tank’, maar slechts 80 procent in je batterij. En het aantal snellaadpunten in Nederland is op dit moment ook nog eens vele malen kleiner dan het aantal gewone laadpalen.
  • Korteafstandangst
    Zoals we van de Volkswagensjoemelaffaire inmiddels weten, kloppen cijfers van fabrikanten niet altijd. In dit geval is het dus ook nog maar de vraag hoe ver je echt met je elektrische wagen kunt rijden. Uit tests blijkt dat dit meestal tussen de 130 en 175 kilometer is. Een dagje Nederland red je daarmee dus niet zonder ‘oplaadbeurt’.
  • Hoge kostprijs, ook bij financial lease
    Je betaalt flink meer voor een elektrische (financial lease) auto. Het begint bij circa 20.000 euro. Afgezet tegen een gewone benzineauto heb je dan een veel kleinere wagen. Waar die hoge aanschafprijs in zit? De batterij. Die maakt hem zo duur. En dan weet je nog niet eens hoe lang die meegaat. Bij elektrische fietsen blijkt dat vaak niet zo lang te zijn. Ook weet je nog niet wat het kost om een nieuwe batterij te kopen.
Voordelen elektrisch autorijden

In de opening staan de belangrijkste voordelen voor jou als elektrische (financial lease)autorijder. Hier werken we ze nog even in detail voor je uit.

  • Wek zelf je elektriciteit op
    Zet je een zonnepaneel op het dak (van je huis, vooralsnog niet van je auto)? Dan zet je de opgewekte stroom ook in voor je elektrische wagen. Dat brengt de stroomrekening flink omlaag. Grote kans dat je dus bijna gratis rijdt!
  • Benzine, gas en diesel zijn bijna op
    De voorspelling luidt dat we rond 2026 op de aardbol rondrijden met maar liefst 1 miljard auto’s en andere brandstofverslinders. Nu is dat nog zo’n 900 miljoen. Wat ze gemeen hebben? Dat er allemaal fossiele brandstof in moet. Van gas tot diesel of benzine. Maar die raken dus in noodtempo op. Daarom komen er veel alternatieve vormen bij die voor nieuwe, duurzame brandstof zorgen. Zoals zonnepanelen en windmolenparken. Ook hun opgewekte stroom gebruik je voor je elektrische auto.
  • Goed voor het leefklimaat op aarde
    De aarde warmt op vanwege de groeiende hoeveelheid CO2 in de lucht. In de Klimaattop maakte de wereld eind vorig jaar afspraken om die hoeveelheid terug te dringen. Eén van de oplossingen hierbij kan het elektrisch rijden zijn. Nóg een voordeel? Deze voertuigen maken geen fijnstof en stikstofoxiden aan. En laten die nou juist op plekken waar veel druk verkeer is, zoals in de binnenstad, voor (luchtweg)problemen zorgen. Een ander voordeel? We horen elektrische auto’s niet, dus ontstaat er veel minder geluidshinder.
Voordelig in de belasting

Koop je bijvoorbeeld via financial lease een elektrische auto? Dan betaal je in Nederland geen BPM. Tot 2015 betaalde je ook geen motorrijtuigenbelasting. En tot het jaar ervoor mocht je zelfs nog het privégebruik van je elektrische auto van de zaak vrijstellen bij de belastingopgaaf. Dat draaide de overheid wegens overweldigend succes inmiddels weer terug. Je hebt met een elektrische auto nog wel een ander financieel voordeel: je betaalt geen accijns over elektriciteit. Van je gewone getankte brandstof aan de pomp betaal je juist een flinke stuiver aan de belastingdienst mee.

Wil je de nadelen van elektrisch rijden deels compenseren? Kies dan voor een hybride of een semi-elektrische auto. Bij een hybride heb je zowel een brandstofmotor als een elektromotor. Zo hoef je nooit bang te zijn dat je de volgende laadpaal niet bereikt of te lang moet wachten. Nog een handigheid met een hybride: bij plug-in hybrides koop je er eventueel een accupakket bij. Dit pakket laad je dan op aan een laadpaal. Zo heb je dus toch langer stroom dan je standaardaccu vol is…