Wat kunnen we in 2020 verwachten?

2020-2

02-01-2020

Sinds gisteren leven we weer in een nieuw decennium. Hoe ziet 2020 eruit voor de (zakelijke) autorijders? Van nieuwe elektrische auto’s, tot een maximumsnelheid, BPM veranderingen en verhoging van de bijtelling.

Nieuwe (betaalbare) elektrische auto’s

2020 belooft het decennium van de elektrische auto’s te worden. Veel merken kondigden in 2019 nieuwe creaties aan, die in 2020 op de markt gaan komen. Van compacte betaalbare auto’s, tot grotere duurdere auto’s, voor ieder wat wils. Zo heb je de Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Polestar 2, Volkswagen ID.3, Volkswagen e-up, Mini Electric, Skoda Citigo, Honda e, Tesla Model Y, Porsche Taycan, Ford Mustang Mach e, Seat Mii Electric en de BMW iX3.

Bijtelling

De bijtelling voor elektrische auto’s aangeschaft na 1 januari 2020 gaat omhoog van 4 naar 8 procent. Dit tarief geldt alleen over de eerste €45.000 euro van de cataloguswaarde, over de rest betaal je de bijtelling voor gewone auto's (22 procent).

BPM: overstap nieuwe methode

Sinds september 2017 wordt de nieuwe WLTP test toegepast voor het vaststellen van de CO2 uitstoot van een auto. Deze is realistischer dan de oude NEDC test, maar leidt ook vaak tot hogere gemeten CO2 uitstoot. Voor nu werd altijd nog teruggerekend naar de oude NEDC test, om autokopers niet te duperen. In juli 2020 eindigt dit en worden de BPM tarieven vastgesteld op basis van de nieuwe WLTP methode.

Maximumsnelheid omlaag

Vanaf half maart mag je tussen 6:00 en 19:00 uur nog maar 100 kilometer per uur rijden op de snelwegen. Tussen 19:00 en 6:00 mag je bijvoorbeeld nog 120 kilometer per uur rijden waar je dat nu ook mag.

Veel zaken worden duurder

Tanken wordt duurder doordat de accijnzen op brandstoffen omhoog gaan, de wegenbelasting gaat omhoog en ook verkeersboetes worden duurder. Daarnaast worden ernstige verkeersdelicten zwaarder bestraft en komen er milieuzones voor 'vieze' diesels.